anne-en-de-wereld.reismee.nl

Terug naar de winter...

Hallo winterharde mensen,

Wout en ik moeten weer even wennen maar de zon scheen bij terugkeer. Daar waren we blij meewant wevertrokken met36 gr en kwamen aan bij -2 gr.C

Bali heeft ons hart gestolen. De sfeer tussen Java en Bali is heel verschillend. Het leven op Java is sober, streng Islamitisch,weinig kunstenaars, veel sloppenwijken in de grote steden en grauw. Bali is vrolijk, veel kleurige tempels, fleurige kleding, kleurige bloemen/wierookoffersen veel kunstenaars. Op beide eilanden zijn de mensen ontzettend vriendelijk en altijd bereid te helpen.

Onze bustrip was een succes, al hadden we handen, voeten en een mondje Engels nodig om met de chauffer te praten en de route uit te leggen. De binnenlanden van Bali met zijn beschermde rijstterrassen door de Unesco is echt adembenemend. We hebben ervan genoten.Vooral van de prachtige Pura Kehen tempel in Bangli waren we alle 6 erg onder de indruk. Doodstil (geen toeristen) en de bevolking druk bezig met de voorbereidingen van het tempelfestival, dat 3 maart begint, een week duurt en 2 x per jaar plaatsvindt. Ook wij hebben al veel offers gezien. Hethoort bij het leven van alle dag en bij volle maan (zoals zondag j.l.)offert menin hetveelvoud. Ubud gezien en even naar Monkeyforest maar daarna snel naar de zeetempel in Tanah Lot gegaan. De vloed kwam op en de tempel was al snel omspoeld door de zee. De zonsondergang bij de tempel gadegeslagen vanaf een terras op de heuvel, een ereplaats.Daarna nog heerlijk gaan eten op terras aan zee, vlak bij ons hotel Puri Saron.

Onderweg weer een voorbeeld van inventiviteit meegemaakt. We stonden bij een stoplicht en een jongen komt met in plastic verpakte kranten langs de auto's. 'Krant kopen'?, roept hij. Hij heeft alle kranten van de Times tot Telegraaf en Volkskrant. Joost wil graag een krant maar het stoplicht springt al op groen. Snel geeft hij R70.000 (ruim 5€, geen tijd om af te dingen...) door het raampje, terwijl de krantenjongen meerent met de autoen Joost pakt de Volkskrant aan. Ik zie de voorkant en zeg, die krant ken ik. Die heb ik al gelezen toen ik nog thuis was. De datum blijkt weggelakt en binnenin de krant zien we de datum van 30 januari, 17 dagen voordat we vetrokken uit Nederland, ruim een maand oud. Eén van de koppen is: 'Het kabinet valt bijna'.We hebben er wel voor R 70.000 lolvan gehad. De volgende dag zei Joost dat hij de krant nog niet had gelezen, want het stond niet op een dagje.

Laughing
Je vist dus de oude kranten van de toeristen uit de prullenbak of goot, droogt ze, doet er een plasticje overheen, gaat bij een stoplicht staan, want demensen moeten niet te veel tijd hebben om de krant goed te bekijkenen dan heb je R70.000 winst.

Wouter heeft samen met de Spaanse Veronica, op haar scooter,de omgeving verkend. De laatste daghebben we nog een paar souvenirs gekocht, in zee gezwommen, de laatste zonsondergang bewonderd, zijn met 10 man gaan eten en nog met een paar naar kroegjes metecht goede band geweest.Wouter was net op tijd terug voor de shuttlebus naar het vliegveld. Van Bali hebben we nog lang niet genoeg. Ik weet zeker dat ik terugkom.

Bijna 400 foto's en dagboek als tastbare herinnering en honderden indrukwekkende belevenissen in mijn hoofd.

Anneke

jeannette

Hallo Balikluivers,

Fijn dat jullie zo genoten hebben ! Ook fijn dat jullie weer heel thuis zijn en de winter...... die is hier echt over hoor !! Vandaag een prachtige dag om te stemmen.
Wanneer komen de foto's . Hoeven niet alle 400 maar we willen wel wat zien.
Liefs
Jeannette

Nynke Roukes

Ha Anneke,

Ik lees je verhalen altijd met veel plezier. Van Zuid-Afrika heb ik gesmuld en nu weer zo'n geweldige reis naar Java en Bali. Het is goed om te lezen dat je zo veel uit het leven haalt. Een voorbeeld voor veel mensen......
Ben ook benieuwd naar de foto's en zal ook daar weer van genieten.

Hartelijke groeten uit Lelystad.
X Ron en Nynke

jeannette

Hallo Anneke,

Nou , op mijn wenken bediend ! Ik zat nog achter de pc en daar kwamen de foto's. Geweldig, wat een natuur en wat een mooie mensen en bouwwerken.
De foto die voor mij heeft gewonnen is die van Wouter met zijn kaboutervrouwtje.
Liefs
Jeannette

Romain

Boeiende verhalen en prachtige foto's! Bedankt! Blijf reizen en schrijven, zou ik zeggen!

Bert

Dan hebben jullie Java niet echt gezien.

Het mooiste eiland van de wereld.
vriendelike mensen prachtige natuur.
Dat andere heb hoort er gewoon bij.
10 keer mooier dan Bali, veel te toeristisch

georgette

bedankt voor je mooie verhalen en foto,s