anne-en-de-wereld.reismee.nl

Weer in element ... nu in Indonesie

Hallo hier Bandung,

....zong mijn moeder vroeger. Een zielig liedje, maar Wout en ik zijn allesbehalve zielig. Na de noodzakelijk vliegreis van tig-uren hebben we een dag in Jakarta doorgebracht. De aankomst bij het vliegveld met zijn weelderige tuinen was een verademing. Niks wit, niks koud maar heet, heet, heet en zoveel kleuren bloemen. De oude haven met zijn sjouwers en minimensjes vonden we indrukwekkend evenals de hoeveelheid mensen ( 12 miljoen in deze stad) en volgens mij net zoveel scooters. Blij dat ik veilig per bus kan reizen. Een dag later was het helemaal een groene dag in de tuinen van Bogor. Het is wel apart een land zo ver weg maar met nog zoveel Nederlandse trekjes, zoals het koloniale cafe Batavia, waar Juliana en Beatrix nog naast elkaar aan de muur hangen. Ook hier heeft de crisis toegeslagen. Hoge werkloosheid en daardoor trek naar de grote steden op zoek naar werk. Men is erg creatief in het realiseren van een baantje. Vrouwen staan met liters benzine tussen het verkeer, de scooters bij te vullen. Als het regent - liever gezegd hoost - lopen meteen de straten over en verschijnen er ook direkt fietsers die de voetgangers achterop droog vervoeren door de blankstaande gedeelten. De regering heeft een maatregel - only for 3 - afgekondigd. Ivm het enorme verkeersprobleem (hier hele dag file!! Zowel in Jakarta als in Bandung)mag men alleen met 3 personen of meer in een auto gebruik maken van de doorlopende wegen op straffe van 50000 R. (Euro 5) Nu staan overal werklozen en kinderen die wel voor een paar duizend R meewillen rijden als 3e persoon. Maatregel dus mislukt, want niet minder auto's op de weg.Wel grappig!

Vandaag naar vulkaankraters geweest en in hete baden geweekt. Verder met busjes ons de hele stad door laten rijden. Morgen vroeg gaan we met de trein. Om 7 uur met de bus, files.... naar het station en rond 14.00 hopen we dan bij het bergdorp Wonosobo te zijn.

Hebben een gids die Nancy heet en 68 jaar is maar werkelijk alles weet. Of je nu iets vraagt over een theeplantage of over de geschiedenis van de Knil. Zij weet het. (Voor mijn ex collega's - een soort Hilly - net zo rap!!) Af en toe deelt ze een banaantje uit of een djoemba (worden nu geoogst) en geeft ze een koekje bij de koffie. Wij moeten erg om haar lachen.

Wouter heeft vanmiddag in een straat weer een aantal mensen vermaakt met zijn goocheltrucs en nog een nieuwe truc gekocht. Moet nog wel geoefend worden.

Laughing
Het werkt altijd in elk land.

Ga aan het bier en dan naar bed (20 00 uur).

Groet Anneke

Nog tip voor de Nederlandse politie: Elke dag ochtendgymnastiek op straat voor het bureau, met de hele groep. Vermakelijk.

Margriet

Hoi Anneke,
Fijn dat je me, en ook zeker anderen, weer laat meegenieten!
Je schrijfstijl is wederom 'pakkend'!
Bedankt!
Liefs,
Margriet

Gert-Jan en Anita

Lieve Ann,

Wat fijn dat je in die warmte rond loopt. Dat is zo veel beter dan die natte sneeuw van hier.
Lekker liggen weken bij de vulkaan met de mooie natuur om je heen.
Oef wat krijg ik zin in rust!
Niet jaloers hoor.
Er breekt voor ons ook wel weer een rustige periode aan.
Wij gaan ons laatste nachtje in de Sax slapen en Okkie is al op haar logeeradres.
Dat is ook heel erg fijn.

Liefs GJ en Anita

maria

howdydoodle
wist niet eens dat je weer op reis was. Gaaf zeg. Je zit maar een paar uur vliegen hier vandaan. (nou ja in onze termen dan) Je kan altijd effe langs komen. Have a great time and luv from downunder Maria

jeannette

Hallo lieve wereldreizigers,

Heerlijk Anna dat je weer lekker op pad bent met Wouter. Geniet er vreselijk van. Wij genieten van je verhalen en willen ook FOTO's.
Kunnen we de goochelaar boeken ??
In Nederland is hedenochtend vroeg het kabinet gevallen om de zaak Uruzgan.Je ziet, jullie kunnen helemaal niet weg, gaat meteen gruwelijk fout.
Benieuwd hoe we verder gaan !
Dikke knuffel en geniet (!) van de warmte, alhoewel een gemiddelde van de nederlandse en indonesische temperatuur lijkt me toch lekkerder.
Jo en Jeannette

Liesbeth Pinxter

Hoi Anneke,

Ik ben blij dat je weer zo geniet van alles om je heen, fijn dat je dit met je zoon kunt ondernemen.
En inderdaad, zoals ik al eerder las, graag wat foto's om je verhaal te verduidelijken...(niet verplicht)
Nog een fijne tijd daar en wees maar blij met de warmte daar!

Liefs,
Liesbeth

sanne

Hey anneke,

dat klinkt allemaal heerlijk. Geniet ervan!!!

xx

jvdleden@kabelfoon.nl

Lieve Anneke. Wat maak je weer een mooie reis, samen met Wouter. Jan zegt net "wat een pokkenweer" en dat is het inderdaad hier. Volgende keer tijdens ons samenzijn kun je ons goed voorlichten over Bali, want wij gaan daar in april naar toe. Heb nog veel plezier samen en lekker genieten van al het moois. Kus, Jan en Annette

georgette

Hoi Anneke, net terug van La Palma krijg ik alweer reiskriebels van je verslag uit Indonesie. Cora kondigt net aan dat zij 14 dagen op een hond gaat passen op Lanzarotte. Sneu he. Nog veel plezier en tot ziens,

Georgette