anne-en-de-wereld.reismee.nl

Op de helft...... de leuke verhalen.....

Sanibona, Ninjani? Ik hoop Saphile....

Dit weekend ben ik precies op de helft. Iedereen bedankt voor alle bezorgde reacties.

Het gaat echter prima met me. Ik begrijp dat de ingrijpende verhalen een beeld geven alsof ik de gehele dag - en dat al vier weken lang- midden in de diepe ellende zit. Maar dat is niet zo!! Ik beschrijf natuurlijk de gebeurtenissen die grote indruk op mij maken. Dat doen mijn collega´s ook. Zij ontvangen diezelfde reacties. We kijken elkaar dan aan en vinden het eigenlijk - voor ons dan, niet voor de kids- reuze meevallen. Er zijn ook heel veel leuke belevenissen:

- Een hele dag bij het surfprogramma kijken, lekker op het strand,

- Mee met een sportdag, waar het streetkidsteam oefent voor het WK in maart 2010,

- Even een uurtje met een kind kletsen en knuffelen of praten met de meiden als ze weer eens een haarvlechtdag hebben.

- Samen eten maken (wel met je rugzakje om, anders ben je je spullen kwijt),

- Zondags buiten de deur ontbijten bij Europa om de hoek,

- Braaien in het hostal op dinsdag, donderdag en zondag. Broodjes en salade worden verstrekt en je legt je eigen vlees, vis of groentespiezen op de braai,

- Soms leuke avonden in het hostal. Laatst zaten we met Zweden, Chilenen, Fransen, Duitsers en Nederlanders aan tafel. Eén maakte gedichten op een ieder en wijmoesten raden op wie het gedicht sloeg. Echt heel leuk. Als het beneden niet leuk is, ga ik boven lekker liggen lezen of muziekluisteren. Ook bij het zwembadje staan een paar banken, waar ik op zaterdag of zondag nog wel eens even lig te lezen. Zondags over de grote markt struinen, vlak bij Suncoastbeach.

- Onze voorstellen worden ingevoerd. Dat is toch ook leuk!. Het inwerkprogramma voor nieuwe volunteers en het weekactiviteitenprogramma, meteen. Ook is er -op ons verzoek- een coordinator voor de vrijwilligers aangewezen.

- Ons appartement wordt schoongemaakt en de afwas gedaan door Elizabeth. Een prachtige oudere dikke dame met grijze baard. Zij swingt, zogauw er maar muziek op staat en regelmatig dansen we samen door het appartement of beneden in de tuin, zij met de emmers in haar hand. De grootste lol hebben we dan.

- De mensen zijn altijd vriendelijk, hebben alle tijd voor een praatje. Of het nu de medewerkers zijn van Umthombo, in het hostal of de capdrivers, geen chagrijn te bekennen. In en om het hostal hoor je de hele dag gelach.

Van Cécile heb ik ( we´ll meet again in Holland) afscheid genomen. We hebben het samen heel goed gehad. Zij is naar Capetown en daarna begint haar 26 daagse Nomadreis. Daan heeft vanaf heden een eigen appartement gehuurd voor 5 weken omdat zijn familie komt. Dit weekend hebben Matt ( de Engelse soccercoach van 19 jaar) en ik het 5 pers. app. voor ons alleen.

Maandag komen 2 nieuwe collega´s Marjo en Carlijn en dinsdag nog één, Hanneke. Matt vertrekt dan naar een andere plek.

Op naar de 2e helft. Verheug mij op de komst van mijn - oh zo dierbare zoon- fotograaf Sander. Hij vertrekt de 14e voor zijn 1ste opdracht naar Port Elizabeth en zal de 24ste in Durban zijn voor zijn 2e opdracht!

Lieve groet en tot volgende week, mijn week 5 (Ufayifi) verslag, dan weer met de verhalen die mij raken.

Dikke kus Anna

Reacties

Reacties

Harrya

Lieve Ann,
Het is goed dat je ook de lichtere kant hebt laten zien. Ik maak mij nu minder zorgen om je.
Ik wens je een goede 2e helft!
Liefs, Har

Lisette

Hoi Anneke,
Inderdaad goed om ook de geniet momenten te lezen. Vorige verhaal was heel heftig maar wel heel mooi. Wat jij nu onderneemt doet er echt toe vind ik. Zo zouden meer mensen moeten handelen denk ik steeds!!
Heel veel succes tijdens je laatste helft. Je jongens zullen ongetwijfelt heel trots zijn op hun moeder.
Groetjes,
Lisette

Thijs, Chantal en ......

Hoi Anna!
Wegens alle drukte in ons huidige leven heb ik net (pas) samen met Chantal jouw verhalen in adem uitgelezen. En de woorden die ons te binnen schieten zijn; heftig, onvoorstelbaar, zielig, maar bovenal RESPECT. Respect voor jou!
Je verteld alles heel zo duidelijk, maar toch zullen wij waarschijnlijk geen flauw benul hebben van hoe het precies is. Het is allemaal zo'n ver van onze bed show.
Fijn om in het laatste verhaal te lezen dat je genoeg mooie/vrolijke dingen meemaakt met de kids en andere volunteers. En dat is het ook; mooi zal het voor jou niet altijd zijn, maar wat je doet is schitterend.
Dat je sterk bent wisten wij al lang natuurlijk, en met deze 'missie' laat je dat maar weer eens duidelijk zien. Wij zijn er zo trots op dat je je dit doet, en het is ook zo nodig. Maar er zijn gewoon te weinig mensen op deze aardbol die het durven/willen of zich er toe zetten.... jammer.
Hier bij ons gaat alles goed. Afgelopen donderdag hebben we de 3D echo gehad. Zag er allemaal heel goed uit, groeit goed, schopt veel en heeft een lekkere dikke buik, bolle wangetjes en (nog) een klein piemeltje.
Chantal voelt zich ook lekker, tuurlijk is ze 's avonds moe, maar dat is het dan ook. We gaan nu de laatste 3 maanden in en schiet dus echt behoorlijk op(17 Januari uitgerekend).
Hij mag van ons al komen in ieder geval.

An, nog een hele goeie 2e helft gewenst van ons drieën.

Wij zijn apetrots op je!!!!

Liefs,
Thijs en Chantal.

jeannette

Ha die slanke(!!!) Anneke,
Wat ben je mooi ......... in alle opzichten.
Goed om te lezen dat het ook gezellig kan zijn en dat jullie ook vreselijk kunnen lachen. Is ook nodig voor het tegenwicht.
Geweldig dat naar jullie suggesties wordt geluisterd en er aktie wordt ondernomen .
Dat Sander meer dan welkom is begrijpen we heel goed. Niks fijner in deze situatie dan knuffels van je eigen vlees en bloed.
Hou je taai !!!
Jo en Jeannette
PS. De KNVB heeft warempel gereageerd. Heb een cc tje naar je e mail adres gestuurd.

Marijke

lieve Annie,
Wat een verhalen allemaal. Ik sluit me bij de anderen aan, dat het prettig is te lezen dat er gelukkig ook nog mooie momenten zijn. Wij gaan als alles doorgaat a.s. vrijdag een weekje met de camper weg. Jij zit nu op de helft. Leuk dat Sander straks komt!! Sterkte de komende tijd en heel veel liefs van Henk en Marijke

Marianne

Hoi Anneke,

Ik zat in de katine naar een vader te luisteren die dezelfde ochtend een drama had beleefd .. zijn dochter van zes wilde niet de kleren aan die hij had klaar gelegd .. Een uur en vier outfits later zaten ze toch nog op de fiets richting school ..

Ik moest lachen, had net daarvoor jouw verhaal gelezen en vertelde het hem .. Hij was wel even stil maar besefte zich toen net als de rest van de mensen aan tafel dat iedereen zijn drama's heeft maar dat ons wiegje toch wel op een hele mooie plek heeft gestaan ..

Ik kan niet wachten om terug te gaan!
Tot die tijd blijf ik je volgen!

Kuxxxx

Saskia

Hoi Anneke, Ik geniet van al je verhalen de afgelopen weken. Heel herkenbaar allemaal De vreugde ,lol maar ook de machteloosheid en woede die elkaar soms in rap tempo opvolgen. Ik las dat Sander je komt bezoeken ik heb nog heel veel dozen medische handschoenen staan voor een project in Afrika als je denkt dat dat handig is kan ik er wel wat meegeven aan Sander. Heb je er wat aan daar of denk je dat die ook weer zo verdwenen zijn? Laat het me even weten en mischien ook het telefoonnummer van Sander dan kan ik met hem afspreken dat ik ze langs kom brengen hij gaat al overmorgen weg !! Nou Anneke de tweede helft bijzonder geniet er ook van. Liefs Saskia

Titia

Fijn om de leuke verhalen te lezen. Je weet natuurlijk wel dat er ook in moelijke situaties altijd nog wel gelachen wordt, maar het is erg leuk om te lezen en ook hierin mee te leven. Dankjewel!

cecile

Hey lieve Anneke!

Hier even een berichtje vanuit het fantastische Kaapstad! Wauw, wat een verschil! Ben net onder handen genomen door een zeer bijzondere kapper, dus mijn paard is weer een pony geworden! Geweldige restaurants, hippe mensen, veilige sfeer en prachtige omgeving! Totaal geen Afrika meer, maar dat haal ik de aankomende 26 dagen wel weer in! Alles is rond, ik ben er klaar voor! Ohja, heb mijn Aseksuele vest op het vliegveld verloren! Zijn tijd zat er schijnbaar op...dus heb vandaag weer een nieuwe tent aangeschaft! Haha!
Ik bel je morgen even, kijken hoe het met je gaat...Groetjes aan iedereen in het app, en vooral ook aan de buurman! ;)
Kus!

Trudy

Ook heel herkenbaar om dit te lezen, zou het bijna vergeten zijn, dankjelief en geniet maar verder! Liefs Trudyxx

Jenny

Hey lieve Anneke,

Ik ben weer terug van Isiaiah 54 in het koude Nederland en moet ff wennen hier. Pas nog niet helemaal in het plaatje zeg maar.
Na je smsje blijf ik je verhalen bij Umthombo volgen en ik hoop voor je op positieve veranderingen. Dat jij daar sowieso aan bijdraagt is natuurlijk wel duidelijk!!
De bezorgdheid van de mensen die je lief hebben, snap ik wel. Maar mij is, eenmaal terug, nog meer duidelijk geworden dat je op sommige momenten in Zuid-Afrika eventjes je eigen gevoel moet uitschakelen om er volledig voor die kinderen te kunnen zijn, hoe verschrikkelijk de situatie dan ook is. Maar de "lezer" zit helemaal in je aangrijpende verhaal en laat de emotie volledig meespelen.

Je doet het super Anneke, hoe zwaar het soms ook is!! Geniet van de tijd met je zoon. En zet em op!

Liefs, Jenny

Marianne (Delphis)

Fijn om nu ook de "andere"kant van je verhalen te lezen. Je weet best dat die ook bestaat, maar dat is gauw vergeten als je die indrukwekkende verhalen van jou leest. Het leven wat wij hier met elkaar leiden staat wel in schril contrast met het jouwe nu. Waar maken wij ons druk om, denk je geregeld bij jezelf. Alle goeds met de tweede helft van je reis, blijf goed om jezelf denken. want het is niet niks wat je meemaakt..

Janet

Lieve Ann,
Dit is wat je wilde doen. Ik lees het, ik hoor het en ik voel het. Met alle ellende en de mooie 'kleine' dingen ben je daar op je plek!
Fijn voor je dat San komt. Ook iemand voor/van jezelf. Geniet daar van, zoals je kan en ik je ken: genietend van de kleine/grote dingen.
Ben trots op je, je flikt het 'm toch maar.......
Liefs en knuffel.
Janet

Cora

Lieve Anneke,
Zoals gewoonlijk lees ik je verhalen gefascineerd in een ruk uit; Dit keer ook omdat we weer op ons eiland zaten. Wat een andere wereld hè?!Over een maandje ben je al weer terug..Zou je het weer doen?
Vast wel,jou een beetje kennende. Op tijd genoeg afstand naast de emoties. Ben trots op je,liefs,Cora

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!