anne-en-de-wereld.reismee.nl

Week Uthu (2) Van frustraties tot ...bijna doorhebben hoe het werkt.

Na een heerlijk weekend strand van Suncoast beach, kijken bij het surfen van de kids op zondag, uit eten in een restaurant met aquariumwand met haaien, ontbijten buiten de deur en wandelen in U Shaka (daar we geen veilige uitgang konden vinden hebben we het hele park zeker 4 keer gezien, dus Delphisgroep, ik heb aan de 10.000 stappen op zondag voldaan) zijn we weer uitgerust en bruin aan de slag gegaan.

Maandag zouden we direct naar het safe space gaan voor het event, de presentatie van de woldcup soccer streetchildren maart 2010, maar bij Umthombo aangekomen was er een erg zieke jongen, Delani, die bloed had opgegeven en hoge koorts had, dus toch maar met de mobile clinic naar Hospital Addington. Pneumonia of TBC? We zien wel.

Daar aangekomen, rijen mensen en een bord met Waiting time 2 - 8 hours or more. Daar kunnen we dus alle kanten mee op. Na een uur wachten horen we dat er maar 1 nurse is en dat het onzeker is of deze nurse onze jongen, gezien de drukte, nog kan zien. Dan nemen we hem maar weer mee. Paracetamol, banaantje en dikke romige melk en dan maar slapen. Morgen om 7.00 u gaan de Eugenes het dan weer proberen, misschien dan meer geluk.

Daarna opruimen en schoonmaken want de bobo´s (Engelse ambassadeur, politie, schoolhoofden, mensen van de universiteit enz) komen. De kinderen krijgen tshirt van groepje Engelsen, dat ze mogen beschilderen met neon en glitterverf op hun eigen wijze. Veel mr I of mr T en bad boy, ook zetten ze bijna allemaal hun naam erop. De universiteit heeft een buffet laten komen voor alle genodigden maar niet voor de kids, al krijgen ze later wel erg lekker eten. Wij eten met de kinderen mee. Toespraakjes en presentatie van het Umthombo team en trainer. o.a.Nicaragua en Brazilie doen ook mee in maart. Daarna dansen de meisjes en jongens alles wat ze bloedig hebben ingestudeerd en waarvan wij de hele week al hebben genoten. Aan het eind zingt en danst iedereen.

Voordat we meegaan naar de voetbaltraining, hebben we nog een gesprek met de maatschappelijk werkster van Umthombo daar wij een idee hebben dat we 10 keer meer kunnen doen dan we nu doen.Het is slowly, slowly, slowly anders worden we moe en wij willen aanpakken op een Nederlandse manier. We zijn dus wel lastig voor ze.

Wij willen dat de ambulance 8 uur rijdt en niet 3 uur................ Op dit moment is de Mobile Clinic de enige auto van Umthombo en wordt ie dus gebruikt voor van alles en nog wat.

Wij willen dat de rondwandelingen door de stad een hele dag duren en niet 10 min, boodschapje, 10 min, telefoontje, 10 min, iemand even naar huis brengen of een bekende met boodschappen even met de mobil clinic naar huis brengen, daarna lang lunchen enz..........

Wij willen dat als we medische spullen kopen die er de volgende dag nog zijn.................... box handschoenen en spuitbus second skin waren volgende dag al verdwenen.

Wij willen dat als men zegt, we roepen jullie zo.. dat ze dat dan ook doen.........................Men roept ons liever niet voor de dagmeeting omdat men dan Engels moet spreken, liever in Zulu.

De frustaties komen af en toe onze oren uit.

Wachten, wachten, wachten..... De collega´s zijn schatten maar de verschillen in manier van werken zijn enorm. Het aanpassen zal toch van ons moeten komen.

We gaan nog mee naar de voetbaltraining, er is een sportleraar uit Kaapstad gekomen om de kinderen extra te trainen en in januari komt er een echte trainer uit Engeland om de laatste puntjes op de i te zetten. Om 17.30 u gaan we naar huis.

De bloedopgevende jongen Delani ligt op een dekentje voor deur. Hij mag niet de nacht doorbrengen in het safe space omdat hij een vorige keer ´s nachts in een dronken bui 2 ruiten heeft gesloopt. Hard, maar wat moet ik er van zeggen...............wij reageren toch af en toe wat naief. Umthombo lenigt de ergste nood maar als men het te makkelijk maakt voor de kinderen is de prikkel om naar huis te gaan weg. Ze moeten het zo erg op straat blijven-gaan vinden, dat ze aangeven naar huis te willen en Umthombo alles in het werk laten stellen om een weg terug te vinden, naar welk familielid dan ook. Dan krijgen ze alle hulp van de Umthombo werkers. Cecile brengt hem dus nog maar een paracetamol. Het wordt een lange nacht voor hem tot 7.00 uur als men weer met hem naar het hospitaal gaat.

Wij gaan douchen, eten en schrijven.

De volgende morgen word ik opgehaald en naar de speciale TBC -Geslachtsziektenkliniek gebracht waar Delani al zit te wachten totdat hij sputum mag inleveren. Daarna terug en met de Mobile Clinic ons bekende rondje gemaakt. De open armbreuk van de jongen ziet er beter uit maar stinkt niet minder. We besluiten hem iets droger in te pakken om te kijken of de wond dan beter kan ademen. Verder nog een snee, wat geinfecteerde wondjes enz. Onze kleinste (10 jr maar door ondervoeding ziet hij eruit als 6) heeft kiespijn. We geven hem een tandenborstel en tandpasta en laten hem zijn tanden poetsen. Van een weeshuis hebben we kleding gekregen en we trekken hem een nieuw warm pakje aan. (maat 5-6 jr) Hij kijkt altijd zo treurig en klemt zich helemaal aan je vast als hij je ziet. Gisteren sprong hij tegen Cecile aan en plaste over haar heen, zeker zijn geurvlag even afgeven. We halen nog een zak kleding op in een winkelcentrum, waar een box staat waar men kleding voor Umthombo kan inleveren. Dat is altijd een gegraai en opeens zien we andere kinderen verschijnen. Ik herken ze aan de kleding. Ze dragen elke dag - en dat ruiken we, maar ook dat went - hetzelfde, behalve de meiden. Die doen erg hun best om er nog hip uit te zien.

Woensdag de hele dag met Delani 20 jr in de TB kliniek gezeten. Hij is erg ziek en ligt te slapen met zijn hoofd op mijn schoot. Constant rillend van de koorts. Ik heb 6 u tegen de voorlichtingsposters over TB en HIV gezeten en ken ze nu bijna uit mijn hoofd, althans de Engelse versie. Nog een paar van die dagen en ik ken ze ook in het Zulu. Na 6 uur horen we dat zijn sputum negatief is maar dat er een X foto moet gemaakt worden omdat hij in enkele dagen heel veel is afgevallen. Delani wil echter weg en Eugene,de nurse loopt weg en zegt dat we een jongen van 20 niet kunnen dwingen maar ik duw hem de rontgenkamer binnen en zeg je bent erg ziek, je wilt medicijnen en ik heb hier niet 6 uur voor niks zitten koukleumen. Soms moet ik ff Hollands doen en wat een geluk want hij heeft hoogstwaarschijnlijk hersen TB, heel ernstig. AB meegekregen en vrijdag moet hij een brainscan laten maken in het ziekenhuis. Cecile heeft op zijn Hollands hem gedwongen tot eten en daarna kon hij zijn eerste medicijnen slikken. Ik ging met een voldaan gevoel naar huis. Ernstig bericht maar in ieder geval is er nu veel duidelijk. Hij slaapt vanaf nu binnen.

Donderdag is heritageday of wel een Nationale feestdag. Er wordt iets op de Universiteit georganiseerd en wij gaan mee. Wat is ons nog niet helemaal duidelijk. Heel veel stafleden zijn vrij. Vrijdag dus naar Addington hospital met Delani en ´s middags vertrekken we naar Drakensbergen voor 2 nachten. We slapen bij de locale bevolking en hebben zin in een paar dagen eruit. Even de stad uit, de natuur in.... Het moet nog wel even mooi weer worden want het regent al vanaf dinsdag.

Salani Kahle Anna (Anneke is weer niet uit te spreken voor een ieder hier)

Reacties

Reacties

Harrya

Lieve Anna,

Wat een verhalen! Mama mia. Ben blij de mooie foto te zien waarop jij breed lachend (als oma?) een feestje bij woont...

Harrya

Ludmilla

Lieve Anneke,

Je gelooft je ogen niet, als je dit allemaal leest. Mijn respect voor jou en je collega's groeit met de dag.
Veel lliefs

Ellis

Anneke,

Heftig hoor! En dan te bedenken dat ik hier zit te klagen omdat ik al bijna 42 weken zwanger ben. Het is zo tegenstrijdig.

Dikke Tut en zet'm op!

Ellis

Wilma

Wow Anneke, wat een verhalen allemaal en wat een prachtige foto's! De verschrikkingen die zich bij de straatkinderen in Durban afspelen, komen zo wel heel dicht bij. De manier waarop je alles beschrijft, laat me niet onberoerd. Koude rillingen en heel emotioneel! Ik kan me jullie frustaties ook heel goed voorstellen. Jullie willen en kunnen veel meer, maar het wordt er niet makkelijker op gemaakt met de trage levensstijl van de Zuid-Afrikanen. Het volharden in de Nederlandse aanpak, zal op den duur de meeste vruchten afwerpen. Maar ondanks alles denk ik dat jouw enorme inzet en betrokkenheid heel veel voldoening moeten geven. Zelfs met alle kleine beetjes bij elkaar, maken jullie toch maar mooi het verschil. Ik heb hier groot respect en veel bewondering voor. Verder is het goed dat er ook tijd voor ontspanning is. Onder genoemde omstandigheden heb je dat zeker nodig. En geweldig dat je je conditie op peil houdt met wandelen. Misschien kun je een fitwalkclubje oprichten met enthousiaste vrijwilligers! Wij hadden afgelopen zondag niet zo veel stappen op de teller. Dinsdagavond bij de Bokkedoorns een rondje om het meertje gelopen en vervolgens naar het strand. Erg lekker! Titia en ik hebben besloten om de wandeldagen in Duitsland uit te stellen tot april volgend jaar. Wij vinden namelijk dat jij en Liesbeth (de vaste kern) ook van de partij moeten zijn.

So far, alle succes en sterkte en lieve groetjes uit Haarlem! Ben benieuwd naar je volgende verslag en foto's.

Wilma

Trudy

Wouw Kanjer-Anneke.... hoe is het mogelijk dat ik zo ver van Afrika vandaan en alweer zo lang geleden daar was nu toch met heel mijn lijf met je meevoel... Nooit over zullen dit soort ervaringen gaan.. maar zal het ooit over gaan in de wereld, dit soort onrechtvaardige wantoestanden rondom kinderen? Pas ook goed op jezelf, en knuffels voor alle kids, boel liefs Trudyxx ps is Delani de jongen van de bekende"Toespraak"ooit??

Titia

Bedankt alweer voor je verhalen. We bespräken het in onze "intervisieclub" dinsdag en vinden het allemaal heftig om te lezen. Maar we blijven graag op de hoogte en het is trouwens ook erg leuk om op de foto's jou ook af en toe te zien. Kunnen we een beetje in de gaten houden of het met jou nog goed gaat.............

Liesbeth

Hoi die "stoere" Anneke,

Als ik je verhalen lees en de foto's bekijk, dan krijg ik steeds meer bewondering voor het werk wat jij verricht en trouwens ook voor het werk dat je nog meer zou willen verrichten.....
De foto's van de kinderen vind ik zeer confronterend, omdat ik dan pas goed besef wat een tegenstelling er bestaat tussen de medische verzorging die mijn kinderen als normaal beschouwen en het gebrek eraan bij de kinderen waar jij nu bent, het maakt me ook heel verdrietig.
Ik vind het knap van je dat je daar mee om weet te gaan en wens je natuurlijk nog heel veel succes met de kinderen aldaar en pas je ook goed op jezelf?
Ook wil ik je even laten weten dat ik je mis op de dinsdagavond want het is niet compleet zonder jou!
Heel veel groetjes van mij......

Christina

Beste Anneke,
vol herkenning heb ik je verhalen gelezen over je tot-nu-toe ervaringen bij Umthombo. In juli/agustus ben ik hier ook 4 weken geweest. Wat mis ik de kids! Op dit moment zit ik in mijn laatste jaar van mijn studie en ga ik mijn afstudeeronderwerp wijden aan Umthombo. Voornamelijk aan de kids.
Bijzonder blijft het he? Ondanks de bizarre omstandigheden waarin zij moeten leven zie je altijd nog een lach op hun gezicht. Daar kunnen we nog een hoop van leren!
Wil je Delani namens mij heel veel sterkte wensen? Ik denk dat hij mij nog wel kent.. Het is een hele lieve jongen en als hij zijn levensverhaal verteld sta je toch eigenlijk weer versteld. Die keer van de gebroken ruiten, daar waren wij bij; heftig maar hij kwam wel op voor zijn vrienden. Zeg hem dat hij goed voor zichzelf moet zorgen en veel moet oefenen met rekenen.. Dan maakt hij kans op een goede baan (wat hij graag wil)!
Hebben jullie de rode vrijwilligerswerk-map ook gevonden? Daar staat in wat er vanaf onze komst allemaal is gedaan en gekocht namens vrijwilligers. Hopelijk schrijven jullie je ervaringen hier ook bij!
Nog heel veel succes en plezier bij Umthombo!
Groetjes Christina

lida veen

Lieve Anneke,

Ik volg alles met veel belangstelling. Wat is ontwikkelingswerk toch verschrikkelijk moeilijk. Maar.... uiteindelijk maakt het verschil. Sterkte met alles, Liefs, Lida

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!