anne-en-de-wereld.reismee.nl

week 1 Wennen, vooral aan het wachten

Sanibona allemaal,

Onze eerste week zit er bijna op. Het was een chaotisch begin met veel wachten en nog niet weten hoe alles werkt en weinig contact met de kinderen. Die keken ook eens even de kat uit de boom / weer 2 nieuwe gezichten om aan te wennen. Langzamerhand begint het te komen. We kijken en doen met alle onderdelen mee, ook om een goed beeld te krijgen van alle programma´s van Umthombo. De eerste dag was een dag van wachten (African live), opgehaald worden, wachten, gesprek met Tom de coordinator, wachten, rondleiding, wachten, gekeken bij de dansgroep met zekere winnaars als ze mee zouden doen met het programma So you think you can dance, wachten enz. De Mobile Clinic was in service, dus geen medische werkzaamheden deze dag.Woensdag begon weer met 2 uur wachten (we gaan er al rustig bij zitten...) en weer bleek de Clinic niet te rijden. Eugene van de clinic was in het ziekenhuis met een zwanger meisje en hij dacht dat wij bij het ziekenhuis zouden worden afgezet maar helaas waren wij in het save space.Toen maar met Sia meegeweest, hij is 28 jaar, straatwerker en ex straatjongere en zoekt de kinderen op straat op en probeert ze naar het centrum te krijgen ook kijkt hij of ze medische hulp nodig hebben. Rondwandeling langs alle - vreselijke - plekken gemaakt van 11.00 u tot 14.30 u waar de straatkinderen zich ophouden, spoortunnels, afbraak leegstaande kantoren ( hier waren de kinderen weggehaald door de metropolice, afgevoerd tot 90 km van de stad in de hoop dat ze niet meer terugkomen maar ze lopen in drie dagen terug en vinden altijd weer de weg.), veldjes bij parkeerterreinen, oude vieze straatjes enz. Er zijn zoveel bijzondere beelden deze week over mijn netvlies gegaan dat het moeilijk is een keuze te maken. Moet ik vertellen over het meisje van 15 in de dansgroep met een décolleté tot haar navel maar wel met een speen in haar mond tussen de dansen door, de jongen wiens moeder deze week is overleden en geheel in de war en niet aanspreekbaar op straat loopt te sjouwen met plastic en kartonnen dozen om een slaapplaats te maken, het meisje van 18 dat op straat leeft met haar oh zo schattige zoontje van 3, de kleine jongen van 6jr die met zijn duim in de mond klaagt over pijn op zijn borst en een overhemdje aan heeft waar je een pan soep van 3 weken van kunt koken, de jongen die op een parkeerterrein een douche neemt m.b.v. een emmer water onder een schuinstaande parasol, de kleine danser met zijn bolle buikje en enorme navelbreuk of over de jongen die slaapt op straat en niet reageert op roepen, slaan of schoppen maar opschrikt als je aan zijn pak lijm komt dat hij in zijn handen gekneld vasthoudt. Je zou ze allemaal mee naar het centrum willen nemen, wassen, opnieuw aankleden want ze lopen er uitgedost bij, dat is een bonte caravaan in het centrum. Lange leren jas, schoenen die maten te groot zijn, broeken met touwen en elastiek om de magere lijven en heel veel scheuren maar lachen dat ze kunnen, tijdens het dansen of surfen. Ze zitten er helemaal in en dat is prachtig om te zien. Als wij zo´n leven hadden was er geen lachje op ons gezicht te zien. Dat weet ik zeker!!

Donderdag was wel een hele vreemde dag. Overdag dan eindelijk de hele dag met de mobile clinic mee. De meest schrijnende beelden gezien, weet nu ook weer hoe grote wonden stinken. Een jongen had een vreselijke open bovenarmbreuk ( bendegevecht met klewang) die slecht genezen was en nog behoorlijk was ontstoken.Het was niet zijn eerste verwonding aan al zijn littekens te zien. Verder bij een ander een steekwond in de zij behandeld. Tevens heb ik deze dag het eerste deel van het sponsorgeld besteed bij de pharmacie. Allerlei geneesmiddelen gekocht- van paracetamol, schurftzalf, jodium, pleisters tot en met hoestdranken en middelen tegen urineweginfecties. Zoveel dat in ieder geval de rugzak weer helemaal is gevuld met alle medijcijnen. Volgende week vul ik de koelkast en verbandkist bij. Alles wat er in zit is leeg of bijna leeg. Armoe troef. ´s avonds gingen we naar een fundraising avond voor Umthombo in het theater van de chiqueste shoppingmall van Durban zoals ik ze zelfs niet in Kuala Lumpur heb gezien. Armani winkels, surfmerkwinkels, Dolce en Cabana enz alles even duur. Voor ons was de overgang iets te groot, vooral als je weet dat op 5 min afstand de townships beginnen waar men niks heeft. Alle vrijwilligers van be-more van alle projecten waren er en veel mensen uit Durban. Muziekavond met nummers van Abba en Queen. Erg goed en veel geld voor Umthombo, dat weer wel.

Vandaag weer te voet op pad geweest. Kort i.v.m. de regen. Verder weer veel met de kinderen in het space centre gepraat. Kreeg mijn eerste zoen!!!! en dat al binnen een week!

We delen met zijn 3en een appartement met huiskamer, 2 slaapkamers, keuken en badkamer. Daan, Cecile en ik. Huiskamer met bank waar de ratten aan gevreten hebben en vloerbedekking met brandgaten. Verder heeft iemand blijkbaar in dit appartement een driftbui gehad want door twee kasten is heengeslagen en ook door een deur, maar na een dag in de ellende van de kinderen zien we het al niet meer en vinden we het heel gezellig.... of zoals Cecile het zegt; zelfs een door ons platgeslagen kakkerlak op de keukenmuur ga je als iets artistieks zien. Boeken en muziek via de notebook (thanks Pat), koffie en thee en goede bedden, hete douche dus ons hoor je niet klagen. 3 x per week staat beneden de barbecue aan en eten we met de backpackers en andere vrijwilligers die ook in het hostal verblijven. Er kunnen 90 man in maar gelukkig is het nu redelijke rustig, zo rond de 30 denk ik. Gezellig voor een wijntje of biertje ´s avonds. Leuke veilige wijk met veel restaurantjes. We blijven voorzichtig want 2 ned. backpackers in ons hostal waren toch al weer beroofd. Als we gaan werken, gaan de sloten op de tassen, de kast gaat op een hangslot en de deur van de slaapkamer gaat op slot, daarna nog slot op het appartement. Passen en creditkaart zitten in de kluis. Gaat dus prima.

We hebben weekend en gaan uitslapen, uitslapen en daarna eens even Durban bekijken.

Maandag starten we met een event. Het wk voetbal voor straatkinderenteams is in maart 2010 in Durban en wordt door Umthombo georganiseerd. Maandag is de aftrap en presentatie. Iedereen zal daarbij zijn dus de mobile clinic zal moeten wachten tot dinsdag.

Love Anna

emma

Wat een indrukken.Van het ene uiterste in het andere.Vreemd genoeg hebben beide elkaar nog nodig ook.Jullie hulp zal wel hard nodig zijn nu ze in verband met het komende voetbalgebeuren willen laten zien dat er nauwelijks straatkinderen zijn Doe voorzichtig Liefs Emma

jeannette en jo

Anne, voor wachten ben jij niet gemaakt !
Wel om je te laten kussen, mooiere beloning is er niet.
Wat heb je al een hoop ellende gezien in je eerste Afrikaanse week. Dat die kinderen toch nog zo kunnen lachen als ze zich verliezen in hun passie is een groot geluk.
Hou je taai, denk aan jezelf en hou ons op de hoogte.
Voor morgen: hup straatschoffies, hup !!!!
Dikke knuffel
Jo en Jeannette

Marianne

Wat heerlijk om je verhaal te lezen en wat zalig om te merken dat ik zoveel herken .. Het wachten, de kids en het oude appartement wat ineens een knusse huiskamer wordt allemaal zo herkenbaar!

Ik ga je volgen!

Trudy

En nu lees ik jouw verhalen, Anneke, en ik moet opnieuw of weer of nog steeds slikken... zou het ooit overgaan?? Het slikken maar vooral het fenomeen Straatkind? Ik mag het hopen.. met heeel mijn hart, boel kracht en warmte en wijsheid maar bovenal veel kusjes van de straatkinders, liefs Trudyxx

Margriet

De beelden die je schetst zijn eigelijk bekend,via foto's, documentaires met beelden krijg ik een idee van de situaties die er zijn, maar op een of andere manier kan ik ze wegdrukken met het uit doen van de tv, hoe ik ook gepakt en geraakt kan zijn door het gebeuren. Door jouw verhaal wordt de werkelijkheid meer duidelijk doordat jij de link bent. Dank dat ik op afstand mag mee(be)leven en heel veel kracht en sterkte toegewenst met het geweldige werk dat je doet! X Margriet

sanne

je beschrijving van al die moegestreden, maar bijzondere en vooral heel menselijke kinderen grijpt echt aan! MOOI!! Ik kan me voorstellen dat het heel heftig is om allemaal mee te maken, maar tegelijkertijd heel intens en puur. Ik zou zeggen: keep on going! Beleef, verwonder maar neem genoeg tijd om te reflecteren :) veel liefs, Sanne

jvdleden@kabelfoon.nl

Lieve Anneke. Wat een hartverscheurende taferelen maak jij daar mee. Het is tenslotte heel iets anders dan erover te lezen, dan het zelf mee te maken. Je ben hier naartoe gegaan om te helpen, dat het je heel goed lukt, bewijst die kus. Heel veel kracht, wijsheid en geduld wensen Jan en Annette.

Titia

Fijn om iets van je te horen. Maar moeilijk om te lezen wat je ziet. Je wilt toch graag geloven dat het niet echt waar is dat er zoveel kinderen op straat wonen. De foto van het slapende kind van 14 vind ik indrukwekkend. Natuurlijk weet je dat het bestaat en heb ik het zelfs wel eens gezien, maar omdat jij er iets mee moet komt het nog dichterbij. En zelf heb ik er ook een van veertien en het is niet voor te stellen hoe een kind zich moet voelen als het zo op straat ligt en voor zichzelf moet zorgen. Ik hoop dat je een klein beetje voor ze kan zorgen en ze iets kan geven waar ze wat aan hebben. Hartelijke groet van Titia.

lida

Indrukwekkend verhaal en foto's! Sterkte met het vele werk.

Jelle

Moeder!! goed bezig ben trots dat je deze keuze heb gemaakt. ze kunnen je hulp goed gebruiken!! Vergeet niet naast alle ellende die je ziet te genieten van weer een nieuw land/deel van de wereld waar je nog nooit bent geweest! dikke x ook al krijg je die daar ook... Jel.

Loes van der Heijden

Hoi Anneke,
Met veel respect voor de keuze die je gemaakt hebt en alle voorbereiding die hieraan vooraf is gegaan, lees ik nu je verhaal. Over een wereld die wij eigenlijk liever niet in detail willen kennen, omdat we niet goed weten hoe we erop moeten reageren. En jij bent daar en gaat aan de slag. Ik hoop dat je naast de "kus"steeds meer kleine lichtpuntjes gaat zien, die maken dat je door kunt blijven gaan met je werk, ondanks de indrukken van de harde werkelijkheid die je dagelijks opdoet.
We blijven je berichtgeving volgen!
groetjes,
Loes

Mariëtte

Je bent een kanjer en dat hebben ze daar dus ook al ervaren! Goed werk en veel liefs, Mariëtte

Thea en Martin

Wat een verhaal, wij reizen en kijken , maar jij bent er midden in gedoken.
Wij blijven je volgen vanuit Australie.
Denk ook aan jezelf.
Liefs Thea en Martin

Gert-Jan en Anita

Hi Lieve Ann, tjeetje wat een verhaal. Hoop dat je in week 2 ietje minder mañana hoort.

Wij vertrekken vrijdag vanuit Tossa.

We mailen het weekend uitgebreid.

Liefs Ger I Anita