anne-en-de-wereld.reismee.nl

San José y Tortuguero

Hallo allemaal,

Zondag dus rustdag, maar niet heus. Net een grote tocht naar immense waterval gemaakt. Prachtig. Zijn nu in La Fortuna, bij de vulkaan Arenal.

Zijn begonnen in San José in een prachtig hostal in oud koloniaal huis. De overgrootvader van de huidige eigenaar had het zelf gebouwd. Grote hoge kamers, 200 meter van de autovrije route naar de binnenstad en aan het Park national. www.casadelparque.com De dag in San José hebben we besteed aan slenteren door de stad, wennen aan de hitte (heerlijk, wij klagen niet!!), het nationaal museum bezocht, evenals het nationale theater en de kathedraal. ´s Avonds een mooi bericht: Bas en Tam hebben een gezonde zoon Dana Hans. We hebben er één op gedronken en ook op mijn broertje en schone zus als opa en oma. Volgens de reisgidsen was het moeilijk om naar Tortuguero te komen om dat deze plaats alleen per boot bereikbaar is. Maar in de lonely planet stond dat het wel kon en zij gaven een handleiding voor dummy´s. Dan moest het ons dus ook lukken. 8.00u ´s morgens op weg en ´s middags om 14.00 stapten we uit de boot., na een hele mooie tocht van 45 min. Er zijn geen auto´s of motoren in Tortuguero en ik vond hier de stilte weer terug waarvan ik in Frankrijk zo genoot. Tortuguero ligt aan een lagune met aan de ene kant de rivier en de andere kant de Caribische zee met metershoge golven. Aan beide zijden was een hostal maar wij kozen voor de zeekant. Balkon met 5 * uitzicht en heerlijk slapen door het gebulder van de golven in Cabins Princesa resort. Turtuguero is bekend door zijn schildpadden die er nestelen, duizenden. Alleen ze komen pas in maart en een grote dode was alles wat we op het strand hebben gevonden. De landtong was niet breder dan 100m. Dus ´smorgens kon je een strandwandeling maken en ´s middags een terras aan de lagune opzoeken waar we spelende otters zagen. Met een onafhankelijke gids hebben we een kanotocht gemaakt ´s morgens om 6.00 uur, kaaimannen, tijgerherons, toekans, iguana´s enz. gezien. Die gidsen hebben arendsogen, wij zijn zouden er zo voorbij gevaren zijn. Verder de cerro Tortuguero beklommen, of liever beglibberd, want er was net een tropische regenbui gevallen. Van de bootverhuurder kregen we laarzen, want hij keek naar onze bergschoenen en schudde medelijdend zijn hoofd. Bij de berg aangekomen moesten we zelfs uitkijken dat het water niet in onze laarzen liep. Het uitzicht maakte alles goed. Lange strandwandelingen gemaakt en naar het visitorscentrum geweest waar de hele schildpaddentrek wordt beschreven. Gisteren hebben we een poging gedaan om het wereldrecord busreizen te verbeteren. Het regende de hele dag, dus we misten niks en de poncho´s en de regenhoezen voor de backpacks dedengoede diensten. We hadden de boot van 6.00 uur en daarna 5 bussen, om 16.30 uur stapten we uit in het centrum van La Fortuna. De vulkaan niet te zien, in de regennevel. Onze beste aankoop is een kabeltje met cijferslotje bij Beversport. Elke busreis doen we het kabeltje door de banden van onze rugzakken en onderin het bagageluik vast aan stalen balk. Wij zitten rustig in de bus. Knappe jongen die ze er op een stop uittrekt. Elke busreis word je zeker 3x gewaarschuwd, door de chauffer door medereizigers enz. Het is verder heel rustig in Costa Rica, door de crisis weinig toeristen. Amerikanen met 50% verminderd. De mensen die komen, komen met groepsreizen en die verblijven in de Lodges all inclusive buiten de dorpen. De Lodges zijn bovendien gefinancierd door grote buitenlandse investeerders. Ze leveren welk werk op maar geen mogelijkheden voor de bevolking zelf iets te ontwikkelen. Zelfs de bootreizen in Tortuguero zijn in handen van de eigenaren van de Lodges. Ze betalen de busstations geld als ze combitickets verkopen voor bus en boot. Wij hadden dat op internet gelezen en hebben er echt op moeten staan dat we alleen een busticket wilden en op de Click Click boot, de onderneming van de bewoners zelf, een kaartje wilden kopen. Nog goedkoper ook. Ik heb geen tijd om foto´s te uploaden, misschien volgende keer.

Ga zo kijken of we de vulkaan Arenal zien roken of vuurspuwen en dan naar de hotsprings.

We genieten hier zo van de natuur. Hebben de wildlifegids gekocht van Costa en Rica en strepen af wat we hebben gezien. Zitten nu in ecohostal met grote voederplaats voor vogels naast het overdekte ontbijtterras. Wat je dan ziet... we hebben er wel een uur alleen maar stil zitten kijken. Die kleuren...

Hasta la vista, los mochileros alegres Ann y Wout

jeannette

Geweldig om te lezen !!!
We wachten in spanning op de foto's.
Gewoon lekker doorgaan met genieten en ook veel foto's "dans le coeur" maken .........
Liefs ook van Jo n
XXX
Jeannette

Gert-Jan en Anita opa en oma van DANO!

Lieve Ann, we smullen van je verhaal.
In die week heb je al heel wat gezien.
Fijn dat al je spullen zo veilig in de bus blijven,
houen zo!

Bij de foto van onze kleinzoon DANO, tja, ik had door de nervositeit zijn naam onjuist gemaild.
Ik heb zijn ouders al excusses gemaakt, haha.

Wat heerlijk dat mooie weer..............

Liefs GJ en Anita

Hoi Ann

Ik zit hier in het koude massachusetts te smullen van je verhalen over het prachte Costa Rica en de heerlijke temperatuur natuurlijk. Geniet van al het mooi's, hier geniet ik vollop van alle eekhoorns die over en rond het huis spelen het haalt het natuurlijk niet bij wat jullie zien maar toch wat anders dan Nederland, geniet en een fijne tijd nog voor jou en Wouter, liefs Saskia

sanne uit Ä°stanbul

cok guzel!! Geniet!!!

Bas, Tamara, Dano y Pancho

Hi Anneke en Wouter,
altijd weer leuk om te lezen, de familie op reis! We zijn benieuwd volgende x naar de fotoos.

ciao Bas y Tama

romain.rijk@casema.nl

Jullie verhalen zijn heel vlot geschreven, vind ik, echt met schrijvers-talent. Erg leuk om zo méé te reizen.
En jullie bewuste keuze voor lodge en boot in Tortuguero vind ik heel sympathiek.
Blijf genieten!!! Romain

jvdleden@kabelfoon.nl

Lieve An en Wout. Net terug van wintersport. Heel veel sneeuw!!! Jullie lekker in de zon. Genoten van je verhaal en geniet verder van jullie schitterende reis. Liefs Jan en Annette

maria

Ik zit mee te lezen maar zit te snakken naar koelte en regen en zo. Vandaag weer 38 graden. Fires flares up south and north of here. Am on firewatch again. Take some cool pics for me and luv to read your stories. Have fun