anne-en-de-wereld.reismee.nl

Niet meer verbaasd

Jambo, habariako? Hapa fiti. (De Swahili woordenschat groeit met de dag)

Allereerst hartelijk bedankt voor de stortingen in het transportfonds. Ik had in 'Kenia again' en 'Zomaar een spreekuur' nog een keer het nummer vermeld en nu kunnen er weer meer kinderen worden geholpen. De teller staat na 6 weken op 47 kinderen, die er straks weer gebruik van gaan maken. Dank, Dank, Dank voor jullie support!!

Weer 2 weken bushcamp voorbij. Heel veel gereden, veel gezien, prachtige natuur, over olifantenpaadjes tussen de hutjes doorgelopen en vastgezeten in de modder ( 3 x) maar we werden er ook weer uitgegraven. Kortom, never boring. Ik vraag mij langzamerhand af of ik nog verbaasd zal kunnen zijn in het georganiseerde, keurige Nederland, terwijl ik hier de meest vreemde situaties langzamerhand bekijk zonder te verblikken of te verblozen.

Niet meer verbaasd:

Als er iemand met zijn prothese in zijn hand komt aanlopen.Prothese is 28 jaar oud en minstens 28 kilo zwaar en ook zijn kruk is van massief palmbomenhout. Niet te tillen. Maar wel een mooi bruin been, de nieuwe protheses zijn blank. Raar gezicht, zwarte mensen met een wit been.

Als een vrouw al jaren met een beugel aan haar rechter been loopt, maar dat er een linker schoen aan vastzit, die bovendien nog zo'n 5 maten te groot is. (Ze krijgt een nieuwe dankzij mijn sponsoren!!!)

Als ik een kroeg binnenkom voor een biertje en het er stikdonker is; ik alleen maar witte tanden, oogwit en af en toe een wit shirt zie, iedereen naar het nieuws op tv starend.De masaimannen staan aan de bar; er danst en zingt een dronken man links van mij en door het raam schalt Allah Akbar uit de naastgelegen moskee.

Als een matatudriver komt aanscheuren en blijkt zijn babyzoontje op schoot te hebben.

Als een vrouw van over de 60 nog steeds een klapvoet heeft waaraan ze een met touw vastgemaakte verknipte plastic sandaal draagt. Ze durft niet naar Mombasa.

Als kinderen, die elke maand op het spreekuur van de MC komen, nog steeds met te kleine krukken lopen en niemand op het idee is gekomen dat kinderen groeien en dat krukken regelmatig moeten worden versteld.

Als kinderen in te kleine aangepaste schoenen lopen omdat ook hier men niet let op de veranderde schoenmaat van groeiende kinderen. Pas als ze de schoenen niet meer dragen wordt er gevraagd waar de schoenen zijn en als er dan gezegd wordt dat ze pijn doen en niet meer te dragen zijn, komt er actie.

Als op een school in Msorongo maar een kwart van de 1200 kinderen aanwezig is doordat vorige week een olifant één van de leraren, voor de ogen van de kinderen, heeft doodgetrapt en de ouders nu te bang zijn om hun kinderen naar school te sturen. De omgeknakte bomen en struiken op het schoolterrein zijn het bewijs. We geven de aanwezige kinderen 2 ballen, één voor de jongens en één voor de meisjes en ze zijn er zo blij mee.

Als ik aan een headteacher vraag hoeveel kinderen er op zijn school zitten en hij vertelt dat er 997 kinderen en 73 kleuters zijn, maar dat er voor het totaal 5 minuten met een rekenapparaat wordt geknoeid voordat 1070 eruit komt.

Als ik aan een collega vraag hoe oud een patiënt is en hij zegt dat hij in 1971 is geboren en dat er tussen de collega's onderling wordt gediscussieerd en op vingers wordt geteld maar dat ik, na lang wachten, toch maar zeg dat de man dan 40 jaar oud is.

Als een vrouw van 30 jaar, in een mantalpak van 1800, met haar moeder op het spreekuur komt en moeder vertelt dat haar dochter niet spreekt en nooit gesproken heeft. Dat men nog nooit heeft onderzocht hoe dit komt en dat ik - achter haar rug - een ballon opblaas en piepend laat leeglopen (nieuwste gehoortest!!!). Ze blijkt stokdoof. Nooit naar dovenschool geweest, nooit gebarentaal geleerd. Wat moet die vrouw eenzaam zijn. Spreken leren is te laat, de hersenen kunnen dit maar tot een leeftijd van 5 jaar (volgens onze speaktherapist Heather) maar misschien nog gebarentaal.

Als een zwakbegaafde vrouw van 26 jaar met haar moeder verschijnt en ook deze vrouw nooit op school heeft gezeten, nooit skills heeft geleerd en haar dagen zitten bij moeder doorbrengt maar wel 2 kinderen heeft, die nu ook nog eens door moeder worden verzorgd.

Als een moeder met een zoon van 40 komt en de zoon - tot 3 jaar geleden - normaal heeft gefunctioneerd- maar nu niet meer spreekt en hele dagen wezenloos voor zich uit zich te staren en nergens op reageert. Outreach worker Celine gaat meteen met hem naar het ziekenhuis, psychiatrische afdeling. Depressief?

Als we naar het strand gaan en een uur doen over een stukje van een kilometer omdat we langzamerhand zoveel mensen kennen en je zonder een praatje niet weg komt.

Als we weer eens een nieuwe roepnaam hebben. Bekend zijn al de twinsisters, sisters, pinguins (omdat we altijd samen zijn), mama Kenya, mama Portreitz, mama Kaloleni, Holland, AH-team en Anna and Hanna.

Als er een kind met gebroken been naar het ziekenhuis moet of als we onderweg worden aangehouden omdat een man, na een motorbike accident, naar het ziekenhuis moet en wij even later met een plastic zakje in de gaten houden of hij niet gaat overgeven.

Als er een kip met samengebonden poten meemoet in de ambulance en bij elke hobbel tokt of zijn leven ervan af hangt en een halve meter over de bodem van de ambulance schuift of 4 moeders en kinderen, van wie er één de hele auto onderkotst, zonder een kik te geven.

Als Peter, nadat een verpleegster, werkelijk op onbeschofte wijze een deur voor onze neus dichtsmijt, hardgrondig uiroept: 'I wished she was my wife, then I could beat her very much'. Wij schoten in de lach en het is nu onze uitroep als er iets misgaat, maar we hebben hem natuurlijk ook wel even onderhouden.

Succesjes: Rama, ik zet zijn foto van 6 weken geleden ook nog even bij dit verhaal, naast de foto van nu. Ons voedselpakket en nieuwe kleding maakt het verschil van dag en nacht. Een zielig hoopje en nu een jongetje met een stralende lach. Een jongetje dat geopereerd moet worden maar dat al een half jaar niet meer bij de MC is geweest, zoeken we op. Zijn HB bleek te laag en de ouders hebben geen geld voor de ijzerdrank. Het gezin telt 6 kinderen en ze zijn extreem arm. We willen geen geld geven want dan hebben we er geen zicht op, wat er mee wordt gedaan. We spreken af dat wij het medicijn voor de jongen morgen kopen en dat de vader het dan in Kwale kan komen ophalen (2 uur fietsen). De vader staat inderdaad om 8 u 's morgens bij het ziekenhuis in Kwale en wij geven hem ook nog een voedselpakket mee. Volgende maand kan het kind dan eindelijk geopereerd worden. Twee van zijn broertjes hebben een voetbalpakje gekregen want hun kleding was lompen. Bij de ambulance waren ze nog heel bleu, maar even laten zagen we ze wegrennen en springen door de velden terug naar de hut, dolgelukkig. Ook de voetballen zijn een groot succes. Vaders die ineens weer als jonge honden over het bushpad rennen, kinderen die zuchten (heel diep) van geluk, als ze de bal in handen krijgen en overal stralende ogen. De mensen hebben hier niets, maar dan ook niets.... Geen cash, geen kleding en bijna geen eten. Ook de baby van een week die samen met zijn blindezusje van 3 zwaar ondervoed was, is nu een lachende baby van 7 weken. Moeder ziet er beter uit en heeft weer borstvoeding, zusje is ook wat sterker geworden. Zo'n klein cadeau, een voedselpakket van rond de 500 Ksh is € 4,-- en men eet er 6 weken van.

We hebben op de markt extra 2e handskleding ingeslagen want overal waar wij interior komen is het armoe troef. Nu maar hopen dat we voor de volgende 3 wkn genoeg hebben want naar de markt gaan doe je bij 36 gr. niet voor je plezier.

Liefs en nogmaals dank.

Anna

Reacties

Reacties

Hermien.

Jeetje, wat een verhalen weer! Bizar zeg, de olifant die een leeraar vertrapt!
Ik heb geld overgemaakt voor het transsport fonds, of voedsel pakketten, wat je goed dunkt!! ( Ook van een vriendin/tennismaatje.) Take Care.X

jeannette

Ik ben verliefd op Rama.Wat een lach.
Wat kun je met weinig geld en veel liefde, veel goed doen.
Wat gebeurt er toch allemaal buiten ons blikveld ?
Wat een vreemde wereld.
Ik kan me niet voorstellen dat er tekort aan liefde is maar we sturen er toch een dik pakket van mee en natuurlijk wat slijk der aarde................voor een rechterschoen, ballen, kleren, TP fonds en waarvoor dan ook.
Dikke knuffel
Jo en Jeannette

Carla Sonder

Dag Anneke,

Niet meer verbaasd, ik kan het me voorstellen, maar toch soms weer gekke voorvallen waar je niet bij nadenkt, in het voorjaar ook veelvuldig mee gemaakt.

En die voedselpakketten, wat een resultaat voor 4 euro, en wat een blijdschap als je ziet wat een verschil het maakt, ik werd er warm van toen ik de foto's zag met het verschil.

Sommigen denken, een druppel,maar als je daar bent is het geen druppel maar een emmer van verschil en het geeft zo'n voldoening om dit te kunnen doen.

Nog vel succes de komende weken.

Hartelijke groet, Carla Sonder, Badhoevedorp.

Wouter

I Like de succesjes. Top moeders! ga zo door.

Miss you X Wout

Marianne Bloem (Delphis)

Geweldige vehalen Anneke, maar het is wat, als het doodgewoon is voor de mensen daar. Wat zijn er een hoop dingen niet, Fantastisch wat jij en je mede collega's daar doen. Met zo weinig is zoveel te geven. Goede tijd daar nog (en vergeet jezelf niet) veel liefs Marianne

joke veldkamp

Jij zorgt er voor dat het contrast rijk/arm wel even heel goed wordt belicht, ongelofelijke verhalen!!
Wat een prachtig werk doe jij en je collega's.
Sterkte nog voor de komende weken!!

P.s. Bij terugkomst zal ik je er op wijzen dat je huis inmiddels is geschilderd (mocht je dit niet opvallen)!!
Liefs Joke

Annemiek

Lieve Anneke,
2 kleinzoontjes erbij, eentje (nu 2 mnd) veel te vroeg geboren (1175 gr) maar met heel veel goede en professionele zorg inmiddels 2500 gr. de ander (4 dg oud) weegt 4080gr.
Als je jouw verhalen leest dan kun je niet voorstellen dat zo'n kleine krummel (1175 gr) het daar niet zou redden.
Wat goed dat er mensen zoals jij bestaan. Wat een kanjers zijn jullie toch.
Met een extra 'druppel' hoop ik dat jullie weer wat voedselpakketten of transporten kunnen regelen.

Veel succes.
X Jack en Annemiek

Harrya

Dankjewel, Ann, voor je verhaal en je foto's. Ik lees ze als verbijsterende berichten over een real world. Erg goed voor mijn vermogen om (mijn) Nederlandse problemen te relativeren!
Ik denk met een warm hart aan je.
Liefs, Har

Janet

Lieve Ann,
Je verhalen lees ik telkens weer met kippevel op mijn armen. Tegelijkertijd voel ik schaamte in me op komen. Wat maak ik, maken wij, me/ons hier druk over zaken die er in dit licht bezien niet toe doen. Het gaat er maar om wat echt belangrijk is. Het relativeert dus weer enorm! Vraag me dan echt af waar ik toch mee bezig ben, er valt wel iets belangrijkers te doen! Kan dus gewoon jaloers op je zijn.....
Nou ja, ben gewoon ook enorm trots op je.
Liefs,
Janet

Malou

Wauw! Wat een spannende gebeurtenissen, ik vind het eigenlijk wel heel stoer dat je dit allemaal doet. Dankbaar werk wat er echt toe doet, goede manier om de kunsten te relativeren :). Veel succes nog!!!! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!