anne-en-de-wereld.reismee.nl

Zo maar een spreekuur.

Lieve familie en vrienden,

'In verband met de olifantenoverlast sluit de school momenteel om 15.00 uur, zodat de kinderen voor schemer thuis zijn', zegt de directeur van een school voor gehandicapte kinderen. Ik denk eerst dat hij een grapje maakt, maar het is zeer serieus bedoeld. De afgelopen week hebben olifanten, op zoek naar waterbekkens bij de dorpen, 's nachts een gezin in hun slaap aangevallen. Vader en moeder dood, 3 kinderen van de school gewond, van wie er nog 2 in het ziekenhuis liggen. Ook de stierenkuddes trekken, ernstig vermagerd verder naar de bergachtige gebieden, waar iets meer water is dan op de kurkdroge gronden waar ze anders grazen en waar de Masai wonen. Deze school staat in een zeer afgelegen, droog en arm gebied (bij de berg Kili Bas) tegen de Tanziaanse grens aan en is één van de plekken waar wij spreekuur houden.Welkom in de Keniase bush en Nederland is ver weg. (Behalve op het nieuws: Elke dag zien we de confirmation hearings in Den Haag).

Hierbij verslag van zo maar een spreekuur. Van dit soort spreekuren houden we er 3 tot 4 per dag. Start 's morgens om 8.00 uur en aankomen op de volgende overnachtingsplaats tussen 18.00 en 19.00 uur.

Meisje (2005) met een hazenlip. Zij gaat naar de screeningday op 29/11 bij APDK waar de artsen uit Nairobi komen. 1000 Ksh uit Transportfonds.

Meisje Elisa uit klas 4 is al geopereerd aan clubfoot, gaat goed. (Transportfondskind)

Meisje met grote bult in het bot op de pols. Sturen we door naar het ziekenhuis van Mariakani voor X-foto.

Jongen met schouder die wel geluxeerd lijkt te zijn maar dat niet is. Heeft al X-foto. Afspraak voor chirurg in het ziekenhuis van Mombasa gemaakt.

Naomi, 9 jaar, brandwondlittekens aan één been, die de tenen zo naar buiten trekken, dat ze geen schoen meer aan kan. Komt 29/11 op de screeningday.1000 Ksh uit Transportfonds (TF).

Kilalwa, jongen 1999, tenen krom en aan elkaar gegroeid. Ook naar screeningday en ook TF.

Meisje (1996) zere knieën, geen koorts. Naar ziekenhuis gestuurd voor X-foto.

Mumo, 6 tenen aan 1 voet. Screeningday 29/11 en TF.We hebben inmiddels hier zoveel kinderen voor het TF, dat er een auto van APDK wordt geregeld om ze allemaal tegelijk mee te nemen. Alleen bezinekosten is dan goedkoper.

Eliah (2008) X-knees, afspraak ziekenhuis Mombasa en TF.

Vrouw 21 jr. Groot littekengezwel in het gezicht. Hier is ze al op 15 jr. leeftijd aan geopereerd maar het groeit nu weer fiks aan. Helaas is ze nu 21 en valt ze niet meer onder de gratis chirurgie regeling. Toch maakt Peter een foto van haar om met één van de artsen te bespreken wat er nog aan gedaan kan worden.

Vrouw met éénzijdige verlamming. Volwassen, dus valt niet onder APDK. Voor therapie naar ziekenhuis in Mariakani gestuurd.

Zwakbegaafd meisje van 20 jr met baby en nu bekkeninstabiliteit. Vragen, hopenlijk voor tijdelijk, een rolstoel voor haar aan.

Jongen 1998, grote infectie en olifantenbeen links. Heeft al veel antibiotica geslikt en wond is wel kleiner maar infectie is nog steeds aanwezig. Been is gloeiend heet. Koude kompressen en weer naar dispensary voor antibiotica.

Man van boven de 70, gebroken heup. Zijn kleinzoon heeft hem achterop de fiets (au) naar het spreekuur gebracht. Operatie doen ze hier niet meer op deze leeftijd. We gaan met hem naar de dispensary en betalen 2 maanden pijnstillers voor hem. (€ 0,65)

Jongetje met mismaakte arm na slangenbeet. Hij is al geopereerd in Kijabe maar de vingers trekken nog naar boven. Screeningday afspraak.Bij plastische chirurgie kijken ze hier niet naar mooi, maar naar functioneel.

Jonge vrouw van 21 met baby achterop haar rug. Slechts één been, amputatie na slangenbeet. Krukken zijn te klein geworden. Aanvraag nieuwe krukken.

Een oudere moeder komt vragen hoe het met de rolstoel voor haar 18-jarige zoon staat. Zij is 's morgens om 4.00 uur vertrokken om op tijd op ons spreekuur te zijn. Straks loopt zij weer 4,5 uur terug. We proberen de stoel volgende keer mee te nemen.

Een moeder komt met 3 gehandicapte kinderen. De jongste is van haar dochter en bovendien blind en zwaar ondervoed. De dochter is, nadat ze is hertrouwd, vertrokken zonder haar blinde dochtertje. We kopen voeding en de kinderen worden ingeschreven voor bijzondere scholen.

Na 3 van dit soort spreekuren, begrijp je dat we vroeg in bed liggen.

Maar er wordt, soms onbegrijpelijk, ook veel gelachen.

Als Han bij noodstop van ambulance verstrengeld raakt met de oude communityworker van 71 jr;

Als ik - doordat ik een dwarslat van een schoolbank niet zie, door een klaslokaal vlieg en wordt opgevangen door de special teacher en de driver;

Als bij gesprek over geboortebeperking, Hanneke aan de special teacher vraagt of er veel mannen zijn met een vasotectomie en hij antwoordt: 'Niet zo veel, want een derde graad aan de Universiteit is erg moeilijk'

Als meer dan 100 kinderen minutenlang over het schoolterrein rennen achter enkele ballonnen aan;

Als we in het donker ons huis niet meer kunnen vinden en de tuktukchauffeur zijn hele familie af moet bellen met de vraag waar Links Estate is en ons uiteindelijk weer op de juiste plek aflevert;

Als we weer eens enkele boze tuktuk chauffeurs aan onze tuktuk hebben hangen omdat een kleine chauffeur, Charles, die ons al enkele keren heeft thuisgebracht, snel uit de wachtende rij tuktuks piept om voor zijn beurt het ritje naar ons huis op te pikken.

Kortom het gaat goed met ons. Na 3 weken staat de teller voor nieuwe 'Transportfondskinderen' op 40. Oorzaak is de verslechterende situatie, grote droogte, voedselgebrek, zwakke Shilling en grote inflatie. Stijgende armoede!!

Nog een weekje Noordkust en dan een weekje vakantie. We wilden naar Lamu, maar daar zijn net Franse- en Engelse touriste ontvoerd en de echtgenoot van de Engelse touriste vermoord( door de Somalische Al Shabaab); dus dat gaan we niet doen. Misschien enkele dagen naar de Zuidkust en anders dagjes weg.

Lieve groet Anneke en ik lees met veel plezier al jullie reacties. Dank je wel.

Op verzoek: Het fonds loopt razendsnel leeg maar nog niet helemaal. Bijvullen? Heel graag.

5218619 tnv A. Troelstra-de Graaf te Haarlem. Dank, dank, dank!!!

Hermien.

Goed dat jullie er bij zijn. Functioneert de first aid kit die Carla gedoneerd heeft ook nog? Misschien moet je het banknummer van het TP ook nog eens noemen:).
Lieve groet, voor beiden.
Hermien.
PS, ik maak een zijsprong naar Ethiopie/Be-More. 19 nov.

Chris

Ja, moet het TF nog bijgevuld worden?

jeannette

Wat hebben die kinderen allemaal vreemsoortige verwondingen en vergroeiingen.
Gebroken heup achter op de fiets . Wat een idee en dan heeft ie waarschijnlijk nog mazzel met zo'n kleinzoon met fiets, anders had ie moeten kruipen.
Moge de transportfondfskas snel weer ruimschoots gevuld zijn !
Ik hoop dat je een veilig plekje vind voor een vakantieweek. Je zult het nodig hebben.
En mocht je "het"willen doen, dan alleen met iemand die een derde graad heeft aan de universiteit !
Veel liefs , ook van Jo
Jeannette

Lieneke

jeetje Anneke, indrukwekkend, dat is toch wat anders dan de spreekuren hier op het consultatiebureau. bedankt voor je verslag en in perspectief zetten van alle luxe en gezondheidszorg de we in Nl hebben. goed werk daar, zet m op! liefs Lieneke

Harrya

Lieve Ann,
Dank wederom voor je indrukwekkend verslag.
Blijf vooral lachen, want dat is een teken van kracht, energie en vermogen om te relativeren (hoe zwaar de situatie de ook is). Vandaag zal ik een bedrag overmaken op je rekening om je werk te ondersteunen.
Ik denk aan je en hoop dat je uit de handen blijft van de geweldadige fundamentalisten.
Liefs, Har
(jurist / 2e graads Vasotectomie).

Trudy Hilkes

Hoi Anneke, ik heb net gereageerd maar zag dat het bij een foto was, die van het kleine kindje met de bolle buik.. xx nogmaals

thijs ,chantal en mauro.

lieve Anneke we vinden het super goed van je dat je dit doet en kan doen.
wij gaan weer proberen kleding enz. in te zamelen voor de volgende reis.
veel liefs van ons

Carla Sonder

Dag Anneke en Hanneke,

Ik ken jullie van de verhalen via Hermien en heb me voor jullie nieuwsbrief aangemeld.
Dit jaar ben ik in februari samen met Hermien ook een week meegeweest met de Bush ronde die jullie net achter de rug hebben.
Je verhaal spreekt me dus zeker aan omdat het zo bekend voor me is.
Hoe staat het met de EHBO box die ik heb aangeschaft, is hij al leeg? ik vond het verbijsterend dat er helemaal niets aan boord was, zelfs geen pleister.
Soms medicijnen gekocht voor mensen, is voor ons spot goedkoop en zo'n grote hulp voor hen die niets kunnen kopen omdat het geld er niet is.
Dus bij terug komst in Mombasa meteen een box gekocht en laten vulen bij de apotheek.

En de verhalen, ja.. je staat iedere keer weer versteld wat je ziet en niet zou bedenken.
Als operatie zusters hebben we toen veel tips kunnen geven wat te doen en welke behandelingen er zijn, zo simpel mogelijk houden als het kan.

Ik volg jullie zeker en wil je de groeten doen aan Pete en de drivers?

Groet en succes voor beide,

Marjo Boele

Als ik dit lees ben ik zo blij dat ik hier ook mag zijn. Wij doen weer andere dingen maar alles wat jullie en wij doen is nodig en dankbaarheid is onze beloning.Doen jullie voorzichtig, het is zeker niet ongevaarlijk.
liefs Marjo