anne-en-de-wereld.reismee.nl

Deel 2 Bali, Nusa Lembongan, Nusa Ceningan, Nusa Penida, Lombok, Gili Air en weer Bali (met Wout en Jel).

Lieve allemaal,

Mijn laatste dag. Wouter is op zoek naar een vogelkooi en dus heb ik uurtje over. Met Jel heb ik op de scooter de eerste paar dagen Nusa Dua, zuidelijk Bali van Benoa via Uluwatu naar Padang Padang, verkend. Prachtige ongerepte surfbaaien met namen als Sri Lanka beach, Dreamland and Impossibles beach. Sommige bereikbaar via steile trappen, andere alleen via grot. Wouter deed de laatste paar dagen ook mee. Toen de visa in orde waren, vertrokken we met de local (= vracht-)boot naar Nusa Lembongan, dat verbonden is dmv een zeer gammele brug met Nusa Ceningan. Men leeft van de zeewierteelt en de hele dag geeft dat een enorme bedrijvigheid op en bij de zee. Grote delen vallen bij eb droog en zwerven over het wad is altijd avontuurlijk. Er zijn 3 surfbreaks en de jongens peddelden de 200m er naar toe. Goede conditie! Verder konden we vissen (grote tonijn gevangen, die men in het hostal voor ons heeft klaargemaakt, scootertochten over de eilanden maken, tempelceremonies bezoeken en hanengevechten (werden beiden in de tempel gehouden...) De mooiste zonsondergangen heb ik hier gezien. Topper van deze dagen was het snorkelen tussen de Mantaroggen (van 2m en groter). In het begin was ik toch een beetje bang, wel erg groot... Snorkelen bij Secret beach en Cristalbay, alleen de namen zeggen al genoeg. Devil's tear, was een inham in de hoge rotskust, die de branding terugkaatste als een grote fontein, vandaar de naam. Ik kon er uren naar kijken. Hier ook de eerste schildpad gezien. Na 5 dgn verder naar Lombok. Jel, die aardig Bahasa spreekt, regelt en onderhandelt voor de overtocht. We kwamen op vrachtzeilbootje terecht (zonder zwemvesten op de oceaan

Frown
) maar werden vergezeld door dolfijnen. Daarna nog 4 uur op de ferry en Jel (en wij dus ook) werd binnengehaald door Papa Anton en Papa Lia, alsof hij Sinterklaas was. Men wordt hier genoemd naar het oudste kind, vanaf toen was ik mama (Ibu) Wout.Gerupuk is een vissersplaatsje zonder tourisme maar met surfbreaks. Een paar verdwaalde surfers zijn er altijd te vinden. De vissers verdienen wat bij door de surfers naar de breaks te varen. Hier heb ik veel in de hangmat gelegen en naar de vissers gekeken, Bahasa geoefend met overgrootmoeder (bij elk goed woord werd ik geaaid), mooie zonsopgangen gezien, scootertochten langs de kust gemaakt (het ene vergezicht nog mooier dan het andere, vooral Tanjung Aan) en de locale markt in Sengkol bezocht. Inktvis gekocht die bij thuiskomst al was bedorven (te heet!) Dubai blijkt hier de komende jaren te gaan investeren. Nieuw vliegveld gaat eind van dit jaar open, er komen resorts enz. De bevolking wordt verplicht hun stukjes grond te verkopen aan de investeerders. Voor ons jammer maar de bevolking is wel positief, ze hopen wat te kunnen verdienen. Met grote vismaaltijd, vieren we met de hele familie na 5 dagen ons afscheid. Jelle blijft nog even (goede golven!!) en wil nog naar Sumbawa. Wout en ik reizen naar Gili Air. Snorkelen bij Turtle Island en hele eiland - al schelpenzoekend- rondgewandeld. Sinds woensdag zijn we terug op Bali, in Ubud. Rijstterraswandelingen gemaakt, tempels bezocht, souvenirs gekocht en voor mij nog dagje Spa (present from Wout).

Alles is zout, zanderig, kreukelig en smoezelig, dus tijd om naar huis te gaan. Dan kunnen ook mijn schaafwonden genezen, wat hier niet lukt door de hitte en het zoute water. Het was de vakantie van de valpartijen, 4 zelfs, waarvan 1 met de scooter (bij Jel achterop). Behalve dat ik niet meer in zee mocht, viel het mee. Het blijft toch Nikmati Hidup = Enjoy your life.

Tot gauw, Anneke

Reacties

Reacties

iem

wat schrijf je toch leuk! heb delen voorgelezen aan de meiden. Vooral het spannende stukje van Manta's, snorkelen vonden ze we heel spannend!
Kom je gauw langs! En bij thuiskomst tipje (weet je vast al) paar dagen dikke laag calendula met gaas op de schaafwonden.. krijg je geen littekens

Carlijne ten Dam

Ohhh weer zo,n fijn verhaal!!! Heel mooi!! IK ga eind december naar Indo met de mams en mijn zus gaan elkaar daar ontmoeten omdat het wat dichterbij elkaar is.. zin in helemaal naar je verhaal!! Sus must see en what to do mag je me graag mailen!! Ik hou van je reistijl lekker in iemand land... enjoy de rest!! Dikke knuffel xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!