anne-en-de-wereld.reismee.nl

Zoals beloofd: Het Transportfonds

Wie helpt mee?

APDK (Association for the Physically Disabled of Kenya ) is gespecialiseerd in orthopaedische- en neurologische operaties bij kinderen tot 18 jaar en hun revalidatie daarna. Veel voorkomende orthopaedische afwijkingen zijn bowlegs, clubfeet (klapvoet), brozen bones en knocked knees (X-knieën). De neurologische operaties betreffen vooral het plaatsen/ deblokkeren van shunts bij hydrocephalus = waterhoofden en dichten van spina bifida = open rug.Enkele andere operaties zoals brandwondencontracties, herstel hazenlip/open verhemelte, het scheiden van aan elkaar gegroeide vingers/teentjes en het verwijderen van littekenweefselgezwellen regelt men ook. De operaties worden via sponsorgelden betaald en zijn - voor de veelal zeer arme ouders - gratis. Eenvoudige operaties worden gedaan in Mombasa, de grotere - en alle neurologische operaties in het hospitaal in Kijabe - Nairobi.

APDK heeft ook een Mobile Clinic. Deze Mobile Clinic rijdt 5 wekelijkse routes in alle richtingen vanaf Mombasa. De bemanning van deze Mobile Clinic is de hele week van huis, komt terug in het weekend en vertrekt de maandag erop al weer voor een volgende tocht. Op deze tochten bezoekt men honderden kleine dorpen en nederzettingen. Men zoekt naar gehandicapte kinderen via scholen, gezondheidskliniekjes en communitiewerkers, doet de follow-up van operaties, boekt kinderen voor nieuwe operaties, geeft operatie-informatie en fysiotherapie adviezen aan ouders, informeert de healthcareworkers en communities over het werk en de mogelijkheden van APDK en al wat er nog meer op hun weg komt.

In de herfst/winter van 2010 werkten wij 3 maanden op deze Mobile Clinic en constateerden wij vele malen hetzelfde probleem. De operatie is gratis maar de transportkosten naar en van het ziekenhuis dienen de ouders zelf te betalen. De matatukosten (kleine busjes) bedragen vanuit het binnenland ong. Ksh 500 ( € 5,--) enkele reis naar Mombasa en naar Nairobi/Kijabe ( ong 500 km van Mombasa) Ksh 1200 (€ 12,--) enkele reis. Met een inkomen van nog geen € 1,-- per dag zijn dit onoverkomelijke bedragen. Resultaat is dat vele kinderen met hun ouders maandelijks trouw de spreekuren van de Mobile Clinic bezoeken, maar nooit op de afspraken in de ziekenhuizen verschijnen. Zo zagen we kinderen die al 3 tot 5 jaar bij de Mobile Clinic komen, maar van wie de ouders nog steeds het geld voor de bus niet hebben en ook nooit zullen krijgen. Gevolgen zijn dat de druk op de spreekuren van de Mobile Clinic stijgt; de kinderen op deze manier voortsukkelen tot ze 18 jaar zijn en dan vervalt de gratis operatiemogelijkheid waardoor ze voor hun leven gehandicapt zijn, terwijl dit niet nodig is.

Bovenstaande is de reden dat wij (Hanneke en ik) besloten om een transportfee fonds te starten.Dit geld zal gebruikt gebruikt worden om de kinderen op te halen van huis en naar het ziekenhuis te brengen; voor de terugreis en voor - indien nodig - nacontroles, wisselen gips enz. - als deze controles niet door de Mobile Clinic kunnen worden gedaan. Ook zal APDK zorgdragen voor begeleiding van de kinderen. De selectie wordt gedaan door het Mobile Clinicteam dat de gezinnen al jaren kent. Zij weten welke ouders echt onmachtig zijn en welke onwillig. De oudste kinderen zullen het eerst worden geholpen, in verband met de 18 jaarsgrens. Elk jaar zal er een overzicht door APDK worden gemaakt, waarin wordt opgenomen: Hoeveel geld er is binnengekomen dat kalenderjaar; welke kinderen ermee zijn geholpen en verantwoording van alle bestede bedragen.

Zelf heb ik een eerste storting gedaan maarik realiseermij - gezien het grote aantal kinderen die voor het fonds in aanmerking komen - dat de bodem snel zal zijn bereikt. We hopen dan ook dat u/jullie bereid bent/zijn om ons - maar vooral de moedige kids- te helpen.

Elk bedragje is welkom. Het geld kan rechtstreeks gestort worden naar de eurorekening van APDK (dan is het als gift opvoerbaar via de belastingaangifte, daar APDK een erkende instelling is). Als dit te ingewikkeld is mag hhet ook op mijn rekening worden gestort, ik stort het dan direkt door. (5218619)

De volgende gegevens hebt u nodig:

APDK Rehabilitation Clinic Adres: PO BOX 93959 te Mombasa

Eurorekening: 6442150024 BIC Bank: CBAFKENX (= Swiftcode)

Commercial Bank of Africa Lim. Adres: Moi Avenue te Mombasa

Vergeet er niet bij te vermelden: Transportfund Mobile Clinic, anders komt het bij de gewone sponsorgelden voor operaties, rolstoelen enz. Wij zijn altijd bereid vragen over het fonds te beantwoorden, ook kan men direct informatie inwinnen bij APDK via apdkreha@africaonline.co.ke

Vast heel hartelijk bedankt namens alle kids en Hannaand Anna.

Fijne feestdagen allemaal! Kaart komt nog, ben net terug, dus pole, pole.......

Anneke

jo en jeannette

Hoi Anna en Hanna,

Mooi initiatief !!!

Jullie kunnen op ons rekenen, alleen............ even geduld we hebben behoorlijk wat uitgegeven de laatste tijd. Komt gegarandeerd. We willen iedere maand wat overmaken, te beginnen eind jan.
Liefs
Jo en Jeannette

Margriet van der Kloet

He An en Han,

Welkom terug in het witte Nederland....wat een overgang op alle fronten zal dat zijn voor jullie!

Wat betreft bovenstaand bericht: geweldig idee hoor!
Ik doe mee!
Na alle verhalen die ik gelezen heb, waardoor ik me soms afvroeg waarom er in de wereld zo veel ellende is en ik toevallig zo gelukkig ben om in een welvarend land op te kunnen groeien, ben ik blij iets te kunnen doen...wetend dat het nooit genoeg kan zijn hoor...maar zoals je zei; alle beetjes helpen!
Liefs,
Margriet

Harrya

Ik maak geld over op jouw rekening, Ann, want dat storten op die andere nummers ziet er wat ingewikkeld uit.
Laten we snel afspreken want het is te lang geleden dat ik je gezien heb. Bovendien ben ik benieuwd of de Africa-sun jouw ziel heeft veranderd.

Doeg, Har