anne-en-de-wereld.reismee.nl

Wiki tisa na kumi (Week 9 en 10)

Lieve allemaal,

Na een heerkijk weekend snorkelen in Shimoni bij het mooiste Reef van Kenia in de baai van het eiland Wasini, konden we er weer tegen. Het was of ik in een zeeaquarium zwom, zo mooi. Als eersten waren we van de boot en als laatste klommen we er weer op. De 2e dag gingen we op eigen gelegenheid naar het eiland en werden we onthaald als Vips. Onze eettafel was gedekt met bloemen en de waskom voor de handen bevatte limoenen en bloemen. Je voelt je hier elke keer zo welkom en als men hoort dat we volunteren, dan helemaal. 3 dagen buiten, zwemmen, strand (schaduw!), schelpen zoeken, buiten eten met zeezicht en snorkelen. Wat een luxe!

Na thuiskomst op zondagavond in de oververhitte flat, meteen tas pakken voor maandagochtend bushcamp richting Taveta, door natuurpark Tsavo-West naar de Kilimanjaro. De week was weer net zo heftig als alle andere bushcampweken. Je lacht veel, vooral op de special units (voor lichamelijk- en geestelijk gehandicapten) van de scholen maar nog meer voel je meeleven en verdriet over al die moeilijke levens die je voorbij ziet trekken, al die doodvermoeide moeders, die naast werken op het land, de kinderen verzorgen en dan ook nog een gehandicapt kind verzorgen/dragen (Ik heb ze wel gezien die een kind van 18 of 26 droegen of op de piki-piki = motortaxi meesjouwden). Vaak zeggen ze het ook en zie je de uitgebluste ogen van vermoeidheid.

Nu we verder van Mombasa af waren, zo rond de 160 km, word ik ook weer bevestigd dat er echt iets aan de transportfee moet worden gedaan. Zoveel kinderen die langskomen op het spreekuur, zijn geboekt voor operatie maar komen nooit opdagen omdat ouders de fee niet kunnen betalen. Vanaf Taveta is het bijv. 400 Ksh naar Voi en dan nog 500 Ksh naar Mombasa is samen € 9,-- en dan moeten ze ook weer terug. Moet men voor een grote operatie naar Kijabe, dan is het rond de € 12,-- heen en hetzelfde bedrag voor terug. Gaat er een ouder mee dan is het nog eens het dubbele. Het veroorzaakt ook druk op de spreekuren, want deze kinderen zie je elke maand bij de follow-up en gaan niet van de lijst af omdat ze nog steeds gehandicapt zijn. Op één dag zien we zo al 4 tot 5 kinderen voor wie dat geldt. Kun je nagaan gedurende 4 weken bushcamp.

De oogst van één dag:

Danniel 3 jaar, blind en 2 klompvoetjes. Moeder is alleenstaand en kan kosten voor bus niet betalen. Elke maand komt hij terug met zijn moeder tot hij groot genoeg is om naar een blinden instituut te gaan. Als hij 18 jaar is vervalt de APDK regeling dat de operaties gratis zijn. Volwassenen moeten betalen!

Murice 3 jaar. Van zijn linkerhand zijn de middel- en wijsvinger aan elkaar gegroeid. Sinds 2008 ziet men hem met zijn moeder elke bushcamp op het spreekuur en elk spreekuur vertelt zijn moeder dat ze het geld nog niet heeft. Hij is dus al zo'n 36 keer op het spreekuur geweest, terwijl het een kleine ingreep betreft, nog één keer een nacontrole na 6 weken en dan zou hij van de lijst gehandicapten geschrapt kunnen worden. Klaar!

Meisje van 14 jaar. Verbrand en beperkte beweeglijkheid van arm door littekenweefsel.Vader verdwenen en moeder is hertrouwd. De nieuwe echtgenoot wenst geen geld uit te geven voor dochter uit vorige relatie. Peter Muteti bezoekt hen thuis en schakelt ook werkende zus in. Of het gaat lukken, zullen we op de screeningdag 30 nov. zien.

Jongen 15 jaar, 2 klompvoeten en heel kort onderlijf. Kind van hele oude alleenstaande moeder. Moeder heeft geen cent.

Lilian 10 jaar, nooit geopereerd aan open rug en dus incontinent. Op de speciale unit van een gewone lagere school zit ze met drijfnatte broek en ook haar bank is elke dag doornat. De community gaat nu proberen de transportkosten op te brengen want als puber/jonge vrouw zal ze steeds meer problemen hiermee krijgen.

Tot slot: James 11 jaar. Aan zijn rechter arm zit de hand in een hoek van 90 graden.Sinds 2005 komt hij trouw, samen met zijn moeder, elke 5 weken zijn hand laten zien en komt zijn moeder trouw vertellen dat er geen geld is voor transport.

Voor de meeste van deze kinderen geldt, dat als er geen oplossing komt, zij tot hun 18e langskomen op de spreekuren en dat ze daarna buiten de gratis operatieregeling van APDK vallen, want er zal nooit geld zijn. 2e handskleding kost hier zo'n € 0,30 per kledingstuk en toch kan men zich dat al niet veroorloven, men komt echt aanrennen als wij kleding uitdelen. Uitgedeeld kledingstuk wordt in broek of onder kapotte shirt gepropt en meteen worden er weer handen uitgestoken om 2e kledingstuk te bemachtigen. Het weinige geld dat men heeft gaat op aan eten. Op markten zie je hier overal mensen voedsel zoeken, gevallen boontjes verzamelen om een maaltje bijeen te sprokkelen, ook vuilnisbakken worden grondig doorzocht en op elke vuilstort wonen mensen. Frustrerend!

Volgende week hebben we nog een druk weekje maar daarna wil ik een in het Engels opgesteld proposal gaan maken voor de transportkosten, deze met APDK mensen bespreken en thuis maar kijken of ik nog meer sponsors kan vinden, misschien grote vervoerbedrijven omdat het fondsje zo leeg zal zijn. Han wil ook wel meedoen, al is zij ook nog bezig met het maken van een plan om meer volunteers te werven, vooral voor de special units van de scholen. Zij voelt zich al een echte Keniaan, daar heb ik nog geen last van. Ik bekijk het met iets meer afstand en ben/blijf een nuchtere Hollandse.

De Kilimanjaro gezien! Eerst dik in de bewolking. Hoe krijgen we het voor elkaar. Elke dag 40 graden en strak blauw, behalve de dag dat wij in Njukini -aan de voet van de Kilimanjaro - spreekuur hebben. Wel heet maar bewolkt. Later op de avond kwam toch de top nog uit de wolken. De tocht was weer een ware safari met olifantenkudden vlak langs de weg, apen en zebra's. Genieten in het stof! Ook zijn we verhuisd.(Wat en rotzooi hebben wij in drie maanden tijd verzameld, het paste bijna niet in de taxi) Zitten nu in cottage aan het strand. Zie foto's voor en na. De hemel na de oververhitte kamer die we met zijn 4en moesten delen. Wij zijn de hele dag nu buiten.

Lieve groet Anna en sterkte met de kou en de sneeuw.

Reacties

Reacties

Titia

Bedankt weer voor je verhalen. Hier zitten we inderdaad in de sneeuw - wat een contrast met de hitte en het zwemmen in zee waar jij over schrijft! Succes met je werk de komende tijd. Ik hoop dat jullie het voor elkaar krijgen goede plannen te schrijven waar ook iets mee gedaan wordt!

Hermien.

Hoi Anneke, weer zit ik een tijdje naar het scherm te staren..........wat een oneindige stoet die voorbij komt.
Ben blij dat jullie nu een heerlijke plek hebben gevonden om te verblijven. (neem je de contact details voor me mee?) Lijkt me ook wel wat vr vlgd jaar.....
Hug.

Lieneke

bedankt voor je verhalen foto's, Anneke.
dat relativeert een en ander hier in Holland weer.
Geniet van de leerzame bushcamps en jullie vernieuwde uitzicht!
liefs Lieneke

Willy

Hoi Anneke, wat weer een indrukken en belevenissen, DANK!! Ik liep door de drukte achter maar ben nu weer ingelezen hoor, geniet ook van je foto's.
Om dit werk te doen moet je toch wel het bloed van een verpleegkundige dragen en heel flexibel zijn.
Fijn dat je 'home' daar, er nu heel anders uit ziet, een hele verbetering. Als ik uit mijn raam kijk zie ik een witte wereld, nog altijd beter dan die dagelijkse confrontatie met al deze kinderen en hun moeders!
Ann ik ben trots op je. Vrijdag vertrek ik met mijn 92-jarige moeder een weekje naar Tenerife, compleet met rolstoel en rollater. Ik vind het best een spannende aktie maar ik gun haar in elk geval nog eens een buitenlandse reis en ze had er wel zin in. Wil ook touren, dus moet ik nu bij gebrek aan een man, zelf die haarpinnen bedwingen..... Als het er maar warm is dat lijkt me heerlijk. Liefs Willy

harrya

Wederom dank voor je prachtige rapportage over de situatie in Kenia, lieve Ann. Wat een misere. En wat een pech als je als mens met een gebrekkige gezondheid daar wordt geboren. De dodelijk vermoeide blik in de ogen van de moeder, zoals jij dat verwoordt, gaat mij door merg en been. Door jouw beschrijving van de situatie daar wordt ik mij indringender bewust van de onvergelijkbare welvaart waarin ik zelf verkeer. Tegelijkertijd speelt zich dit allemaal af. Wat eigenlijk onverteerbaar is en een groot onrecht.
Jouw pogen om aan fundraising te doen vind ik een goed initiatief en wil ik financieel ondersteunen.
Ook leuk om te zien dat je ook tijd neemt om te ontspannen en geniet van het Afrikaanse continent.
Liefs, Harry

Jelle

Hoi Mams hutje lijkt inderdaad op die van mij alleen hebben jullie een luxere inrichting ik moest t doen met een gescheurde matras op de grond en een bak water om me te douchen!! Maakt allemaal niks uit 2m. van het strand, prachtige sun- en moonsets, surfen voor de deur, fruitjuices etc. De armoe is hier niet anders als ik met de ferry van lombok naar sumbawa vaarde of andersom springen de arme locals van de kant op de boot om als eerste bij de vuilnisbak te zijn om alle blikjes en plastic flessen uit te zoeken.. Vechten om een vuilnisbak dus.. De laatste druppels worden uit de blikjes gezogen en resten rijst worden gelijk genuttigd.. en ik elke dag 3x lux uiteten!! Had me vergist in de data vlieg 4 in plats van 2dec. 23.30. Dikke x Jel.

georgette

Nog een paar weken en dan denk ik erg wennen aan de kerstsfeer met de volgepropte winkels en shoppende mensen die eigenlijke niets echt nodig hebben. Vreemd contast . Nog een goeie tijd daar en tot ziens op de vwc.

jo en jeannette

Hallo lieve snorkelanna,

Heerlijk, even ontspannen !
Wat is het toch bepalend waar je ter wereld komt.
Wij dragen graag bij aan de transportkosten zodat een operatie mogelijk wordt en het leven wat dragelijker.
Ondertussen heeft de Idfa plaatsgevonden zonder jou.
Ze hebben nog even gedacht aan uitstellen.......
Het is hier ijzig koud -6 overdag en een koude wind. Ook die overgang wordt groot.
Wij wensen je nog een fijne tijd als "witte "piet in een zwarte wereld.

Veel liefs

Jo en Jeannette

Liesbeth

Wat een indrukwekkende verhalen weer van je!
Het zal je een goed gevoel geven dat je aanwezigheid daar toch een verschil maakt!
Ik wens je nog een goede tijd toe, het schiet alweer op nu..
Veel succes

marga

Ben erg benieuwd naar je plannen wat fundraising betreft.
Mzunga, geniet nog van de mensen, de dieren en het klimaat en ik kijk uit naar je terugkeer. Dikke zoen, marga

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!