anne-en-de-wereld.reismee.nl

Wiki Moja

Hello allemaal,

We zitten in een prima appartement op de 4e verdieping van een gebouw in de wijk Tudor in Mombasa. Beneden de hanen en kippen en achter de apen. Deze week delen we de slaapkamer met zijn 4en en vanaf a.s. zaterdag met zijn 2en. Dit is het echte Afrika. Honderden lopende mensen, honderden kraampjes (ZZP'er is hier uitgevonden) Matatu's (busjes), TukTuks, de masaaimannen (mijn favorieten om tegen te komen) en honderden kinderen (familyplanning?) Ook ben ik al gewend aan de Imamoproep tot gebed. Wat een indrukken na 3 dagen projecten bezoeken!

Het éne project heeft nog meer steun nodig dan het ander. We startten met APDK het tehuis voor revalidatie van gehandicapte kinderen. Zo te zien een goede organisatie met veel therapie voor en begeleiding van de kinderen. Afgesproken wordt, dat we hier 27 en 28 sept. gaan beginnen want op 28 sept. komen er uit de regio 300 gehandicapte kinderen die voor een consult komen en voor een behandelplan. Ze kunnen dan wel wat extra handen gebruiken. Verder hebben we MOYO (Mombasa Olympic Youth Organisation)bezocht. Een door een voormalige bokser gestarte opvang voor straatkinderen. Ze bieden sport en een maaltijd. De bokser Boky is vroeger opgevangen door een Nederlandse pater Arnold de Grol en als dank heeft hij zijn zoontje van 3 nu de voornaam Arnold de Grol (volledig!) gegeven. We mochten mee-eten, bonen en cassave en het was alsof we bij Umthombo zaten, dezelfde soort kinderen (en dezelfde geur!) Tevens heeft hij een schoenmakerij en een sieradenatelier geopend, zodat de kinderen ook iets kunnen leren en verdienen. Het Seaside hospital was een goed georganiseerde privékliniek en valt voor ons af als project want daar kunnen we niets meer toevoegen. De helden van de eerste dag waren voor ons 2 broers, Dennis en Martin van 22 en 24 jaar oud, die als teeners thuis zijn weggelopen na vreselijke mishandeling door hun stiefmoeder en hun vader. Zij zijn opgevangen door een bepaalde kerk, hebben een opleiding gevolgd en hebben nu 20 weeskinderen van 2 tot 17 jaar onder hun hoede. Ze hebben de verantwoordelijkheid over dit grote gezin en doen dit in 2 aftandse gebouwtjes ( TWAAYF = Total War Against Aids Youth Forever) maar vol liefde. Ze zingen en rappen met de kids en hebben zelfs een gospel cd gemaakt die ze verkopen om aan geld voor eten te komen. Ook bedrukken ze tshirts met Kids 4 life voor de verkoop. Zie de foto van hun zelfgemaakte fitness-apparatuur!!! Bovendien runnen ze een school met 170 leerlingen die ook nog eens één maaltijd per dag krijgen. Dit project zetten we in ieder geval in onze timetabel. De 2e dag naar St.Lukes Hospital in Kaloleni, een leuk stadje/dorp in een prachtige omgeving. Na de drukke stad, zal het heerlijk zijn om te logeren in de natuur en stilte. Waarschijnlijk de hele maand november. Er waren 6 baby's geboren maar ik had maar 4 pakketjes kleding bij mij, dus niks uitgedeeld. Een prima rondleiding met duidelijke uitleg hebben we gekregen van Agnes bij wie we in huis wonen.Verbazing alom toen we op de OK zagen dat de direkteur een spinaal aneathesie toepaste. Bijzondere dubbelfunctie. We komen ook al op 30 september helpen bij childrens day. Er komen dan 60 HIV kinderen spelen, terwijl hun ouders voorlichting krijgen hoe ze met de kinderen om moeten gaan.Diezelfde dag in een grote slum (meer dan 10.000 mensen) een school bezocht waarvan de helft van de leraren waren weggelopen omdat ze niet betaald werden en de paar onderwijzers die er nu nog zijn, runnen elk drie klassen. Een huurschuld van € 2100,-- en een procedure gestart door de niet betaalde leraren, is een grote zorg voor de oudere vrouw die het - voor 200 leerlingen gratis - schooltje runt. We zetten het op onze lijst om gastlessen te geven. De 3e dag naar het leprakamp Blessed Camp in Msambweni geweest, eerst met de Ferry en dan nog een flink uur rijden. Er wonen 70 volwassenen en 100 kinderen. De oudere volwassenen zijn allemaal lepraslachtoffers en missen vaak grote delen van hun vingers en tenen/voeten. Sommigen missen hele benen. Hier deelden we mais uit aan de volwassenen, 2 bakken voor 2 weken per hele familie, echt minimaal. Voor alle kinderen hadden we een ballon. Met Peter, de coördinator, hebben we afgesproken dat we nog een keer terugkomen voor wondverzorging. Maar eerst gaan we dan een voorraad biogaas inslaan want de ehbo koffer die ze in het kamp hebben is te minimaal om iets goed te kunnen verzorgen. Eerste twee pakketjes babykleding uitgedeeld aan hele blije zwangere vrouwen!!!

Donderdag werd een stranddag om alles te verwerken en te plannen. Er is op 20 min. met de matatu aan Nialy beach een heel lux resort waar we voor €12,-- een hele dag kunnen verblijven, ligbedden, zwembaden en 4 gangen lunchbuffet. Hè, vervelend.

Liefs Ann

Reacties

Reacties

Thijs, Chantal & Mauro

Lieve Anneke,

wederom weer hele heftige verhalen om te lezen.
Het is nu 00:35 zaterdagochtend in Nederland en ik kom net thuis, na (eventjes) in de kroeg te zijn geweest.
Chantal en Mauro liggen al lekker op bed terwijl ik mijn mail 'check'.

Na jouw verhaal te hebben gelezen blijkt het maar weer hoe goed wij het hier hebben, ook al zien de meesten dat helemaal niet in.

Net als bij jouw vorige avontuur wensen wij jou heel veel sterkte/steun en plezier aan dit nieuwe project.

We zijn trots op je!

XXX en groeten,

Thijs, Chant & Mauro.

Mauro

Dag lieve tante Anneke,

Ik ben net wakker geworden nadat mijn vader luidruchtig thuis is gekomen.

Met mij gaat het heel goed. Sinds 2 weken kruip ik als een professional en probeer ik overal te staan waar het maar kan.
Papa en Mama geven mij op deze manier NOG meer aandacht en daar houd ik wel van.
Alle spulletjes die mijn ouders op tafel of op de bank laten liggen pak ik met beide handen aan, en stop ik daarna in mijn mond.

Nog een hele fijne tijd gewenst,

Mauro...

Jan en Annette van der Leden.

Hallo ,Annne,
Vanochtend was ik vroeg wakker en heb je mail gelezen. Wederom weer heel indrukwekkend.
Annette en ik wensen je weer heel veel sterkte met deze geweldige missie. toi,toi,toi.

Hermien.

Hallo Anneke, goed te lezen dat jullie gearriveerd zijn.
Ben heel benieuwd naar jullie verdere avonturen. Groet aan allen die ik ken!

Jo en Jeannette

Hallo lieve stoere Anna,

Vanuit een fris en kil Nederland onze warme groeten en beste wensen. De verhalen zijn heel anders dan van je vorige "missie"maar niet minder schrijnend.
Je kunt weer veel helpen en ik heb de indruk dat het iets gestructureerder is ( ???)

Heerlijk dat je een ontspannen dag aan het strand hebt kunnen plannen.

Zet 'm op !
We blijven graag je belevenissen volgen .

Dikke knuffel
Jo en Jeannette

P.S. Dat hooggekwalificeerde sporttoestel leek voor mij bij de eerste aanblik een "guillotine"

Trudy Hilkes

Hoi lieve Anneke, in wat voor een geweldige ervaring ben je nu weer angekomen! Maar vooral ook ontzettend knap dat je die zelf steeds opnieuw weer aangaat1 jij bent een stimulans voor mij. Zorg ook goed voor jezelf en ik ga volgen, lieve groetjes vanuit een nat Holland, knuffel Trudy (Umthombo-buddy)

georgette

Hai Anneke, wat goed weer om je verhalen te lezen. Ik vind het steengoed en heb bewondering voor je energieke aanpak. Lekker genieten hoort er ook bij. Veel sukses ik blijf lezen. Hartelijke groet, Georgette

Wilma van Gellekom

Wow Anneke, wat een indrukken weer in die paar dagen! Zo te lezen ben je weer heel goed bezig. Door die prachtige foto's en je schrijverstalent, voelt het alsof ik er een beetje bij ben.
Dat resort klinkt overigens niet verkeerd. Goed om jezelf af en toe te laten verwennen, zodat je je daarna weer vol overgave kunt richten op je projecten.

Ook nog bedankt voor je lieve kaartje. Had je nog wel een smsje gestuurd, maar die heb je vast niet meer gelezen vanwege de aanschaf van een nieuwe telefoonkaart in Kenia.

Good luck en tot je volgende verhaal met foto's!

Lieve groetjes van Wilma

Maria

Ben je weer aan het volgen vanuit hier en hoop je te zien in januari maar tot dan, Have a great time and keep writing.
Luv from downunder

Marjo Boele

Hoi Anneke, heb eindelijk je verhaal gelezen.Het leuke is dat ik dacht dat Arnold van Grol een oud kampioen bokser was in Nederland en ik had nog nooit van hem gehoord maar dat was dus mijn verhaal, ik ga het nu gauw veranderen. hoop dat jullie het nog naar je zin hebben, ik mis het wel hoor.
Groet en knuffel van ons
Ruud en Marjo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!