anne-en-de-wereld.reismee.nl

Week Utri (3) Berusten....

Week Uthri (3)

Sanibona allemaal,

Na een heerlijk zonnig weekend inde Drakensbergen en Lesotho, een land dat lijkt te zijn blijven steken in de Bijbeltijd, zijn we zondagavond om 21.00u weer in Thekwini. Het was een fairtrade trip, dwz dat je slaapt bij de mensen thuis en dat de opbrengsten voor het hele dorpje zijn. Ik zal een paar foto´s van ons weekend op de site zetten.

Maandagmorgen begon al goed. De Mobile Clinic reed niet, geen geld voor benzine!!?? Weer konden we niet aan de stafvergadering (2 uur) meedoen omdat er geen mensen voor het ontbijt waren en geen mensen om de kinderen in bedwang te houden. Cecile neemt de kinderen in de zaal en ik maak met behulp van 3 meiden het ontbijt voor 38 jongens. Het klinkt eenvoudig maar het is een veldslag.

We hebben 20 zakken brood gekregen van een bakker. Net alleen gewoon brood maar ook allerlei lekkere broodjes en helaas niet allemaal dezelfde. De meiden die helpen beginnen zich vol te stouwen met sausijzenbroodjes, echt met 2 handen tegelijk. Zo zien kinderen eruit die honger hebben. Dan maken ze hun eigen bordjes met lekkere broodjes en als we thee zetten met heel veel suiker en melk, slaan ze al 2 bekers achterover voor ze hun eigen beker opnieuw vullen. In de tussentijd zie ik Cecile met stokken vechtende jongens uit elkaar houden en dreigen, schreeuwen enz. Dan gaan we de borden uitdelen. De 1 wil dat broodje de ander dit. Ze jatten elkaars brood, gooien met brood, storten zich de keuken in om zelf in de zakken te graaien.

Uiteindelijk schreeuw ik ook, en nu allemaal de keuken uit. Ik duw en trek net zo lang tot de rust weerkeert. 2 uur later nog geen mens van de 20 stafleden te zien.

De zaal wordt geveegd en er ligt overal brood en de keuken ligt vol bekers thee, suiker en fijngetrapte worstenbroodjes en puddingbroodjes. Welcome in hell!!

Om 11.00uur zijn we doodmoe en dan moet de week nog beginnen. We gaan weer naar Mandy en ze geeft ons gelijk wat de kritiek betreft. We spreken voor donderdag met haar af voor uitgebreid gesprek.

´smiddags willen we op bezoek bij een kind in het ziekenhuis maar het is al overgeplaatst naar ziekenhuis buiten Durban. Ik geef het zakje fruit en drinken maar aan een slapende zwerfster op de stoep. Dan weer helpen eten maken en de hele keuken schrobben terwijl 4 stafleden met de benen op de stoelen zitten. Ik ga naar huis en Cecile komt uurtje later. Eugene heeft beloofd dat we morgen een dagje op de verloskamer kunnen kijken en op de eerste hulp of wel - Slegs Noodgevalle-.Eugene zal het regelen maar wij denken eerst zien en dan......

Inderdaad noodgeval de volgende ochtend. Meisje van 17 erg ziek. Om 7.15 werden we al opgehaald maar pas om 9.00u is de Mobile Clinic vrij om haar weg te brengen. Bij de gewone kliniek wordt gezegd dat ze pas na 17.00u aan de beurt zal zijn en dat ze maar tot 16.00u werken. Dan maar even met de staf bellen, zij willen dat we met haar naar Addington hospital gaan voor HIV test. We worden binnen geroepen als ze is getest. Men laat ons de positieve test zien en zegt dat het aidsstadium al is ingegaan. Het is alsof ik een klap in mijn gezicht krijg. Dit went nooit...Onze 17 jarige echter vertrekt geen spier. Men zegt dat er 2 mogelijkheden zijn, naar huis en daar in het ziekenhuis van de township waar ze is ingeschreven, medicijnen halen ( familie kan er dan op toezien dat ze regelmatig de medicijnen inneemt) of ID kaart op adres van Umthombo aanvragen en dan kan ze in Durban medicijnen krijgen. Dat laatste wil Umthombo niet, als de kinderen opeens verdwijnen en ze worden dood op straat gevonden, zou Umthombo gebeld worden en zich hiervoor verantwoordelijk voelen. Er wordt dus meteen actie ondernomen en ze wordt, ter bescherming van zichzelf en van de andere kinderen meteen naar oma in de township gebracht. Cecile gaat mee en ik ga met de mobile mee. Kiespijn, zwangerschappen 2 en 3 mnd van 16 en 17 jr meiden zonder voortanden die hopen meisje te krijgen omdat ze die leuk aan kunnen kleden. De schatten hebben zelf geen hele draad aan het lijf en wonen met zijn 4en in een portiek. Ik haal vitamines en eten en dring erop aan dat ze naar huis gaan, ze willen geen echo of HIV test. Dan worden we gebeld voor noodgeval. Meisje ligt bij de lege fabriek met dikke buik en reageert niet. Volgens vriendin is ze niet zwanger en dan neem ik geen risico, naar ziekenhuis. Ik sleep haar met behulp van 4 straatvriendjes op de brancard en de chauffeur van de Mobile kijkt er tevreden bij maar steekt geen hand uit en ik zit van 13.00 tot 17.15u op de Emergency, zit ik toch nog op de Slegs Noodgevalle maar dan anders en heb ik alles gezien.

Om 3 uur belt de chauffeur dat zijn dienst erop zit en ik zeg de mijne ook, ben ook op 7.15 begonnen maar je kunt dat kind van 18 toch niet alleen laten. Om 17.15 eindelijk buiten met 3 soorten medicijnen AB´s, 2 soa´s en nierbekkenontsteking. Ik bel kantoor, geen gehoor meer. Ze waren allemaal al naar huis, vergeten dat ik nog in het ziekenhuis zat. Africatime... Via Cecile toch nog lift geregeld. Eerst uur onder de douche gestaan toen ik thuis kwam. Te moe om te eten.

Woensdag een hele dag met 20 Be-More vrijwilligers op pad geweest naar alle projekten in de buurt van Durban. Ook de treeclinic bezocht. Erg ontroerend, al die vrouwen die hun ellende samen delen onder die boom, bijv.verdriet over overleden kinderen, huiselijk geweld enz. Al die kinderen erbij. Dansen en zingen.

Prachtige humorvolle toespraak over de verschillen tussen Ned en Afrika door Jacky van Bobby Bear (de opvang voor sexueel misbruikte kinderen) Zo herkenbaar voor iedereen. Wij komen aan, wrijven ons in de handen en roepen wat kunnen we doen? Weet ik veel, denkt de Afrikaan, ik weet zelf niet eens wat ik moet doen. Jij bent toch de nurse, onderwijzer, bouwvakker enz,, jij weet toch wat je doen moet, niet ik. Ook gaat iedereen, tot de jonge meiden van 21 aan toe, al rond 21.00u in bed. Maandag lagen wij er om 19.30 in, ook Cecile van 28 jr!! Het moet niet gekker worden. Al die indrukken en vreselijke verhalen putten je toch uit. Je hoort hier in 1 week meer dan in 10 jaar in Nederland. ´s avonds met elkaar uit eten gegaan en afgesproken dat we dat volgende week woensdag weer doen. Het is goed elkaar ff te ondersteunen.

Op donderdag alle suggestions en schema´s die wij de afgelopen weken hebben ontwikkeld en op schrift hebben gesteld met Mandy besproken. Het was een prima, verhelderend gesprek van 2 uur. We hebben ook heel veel gehoord over alle al gestarte en weer mislukte initiatieven. Verhelderend! Rest van de dag alles, op haar verzoek, op de laptops uitgewerkt en ´s middags in Mall films gaan kopen voor de kinderen. Nu eens geen geweld!

Ze zijn al vechtersbazen van zichzelf. Op verzoek van Mandy films gekocht waar ze zichzelf in herkennen en humorfilms. Slumdogmillionaire en Tsotsi gekocht. Sister Act en Dodge Ball als humorfilms uitgezocht. Nu maar hopen dat het ze boeit. Ik denk het wel.

Vreselijke wolkbreuken vandaag, spuitende putten, maar men belooft beter weer voor het weekend.

Tot nu toe is het elk weekend goed!!

Nog leuk kookmomentje- magnetron aangezet en klok ingesteld. We kijken naar de klok en merken dat deze er raar uitziet. Lopen er 6 kakkerlakken in, achter het glas. Geen 2 motten in een oude jas, maar 6 kakkerlakken in de magnetron. Eten toch maar opgegeten, wel goed gecontroleerd maar die stakkers kunnen de klok niet uit. Ze blijven dus bij ons inwonen.

Dankie voor alle reacties op de reiswebsite.

Liefs Anna (Mis jullie een beetje, three boys)

Reacties

Reacties

jenj.cornelissen@home.nl

Hallo lieve Anneke,

Ik zou gek worden, gek van frustatie. Je komt met het idee: ik ga helpen, maar straks moet jij geholpen worden. Hoe krijg je ooit structuur in deze chaos.
Onze westerse mentaliteit werkt averechts.
Je moet maar denken: ieder kind waarvoor ik wat kan doen is er één.
Heel veel sterkte en gezellig die KK's ( klokkakkerlakken). Ze zijn erin gekomen, zou je toch denken dat ze er ook weer uit kunnen..........
Liefs uit de stad van Zoete Lieve Gerritje, die alles zal betalen.........
Hou je taai en mep maar als het nodig is.
Liefs
Jeannette en Jo

Marianne

Ik heb je verhaal weer met veel herkenning gelezen, de vergaderingen van de stafmembers staan mij nog goed bi ..

Lees ik het goed dat de keuken klaar is? Dat is al een hele verbetering dan het kleine kantoortje boven ...!

Succes!

Sheila

Wat een verhalen allemaal. Moedig van je dat je dit allemaal doet want het lijkt me erg frustrerend.
Ik wens je heel veel sterkte toe en ondanks alles ook dat je nog wel plezier hebt.
Heel veel groetjes van Wim en Sheila en natuurlijk een vette lik van Fino/Kees

Hermien Roddenhof

als ex umthombo-er....zoooo herkenbaar.Het heeft vast geen zin om je ons memorandum wat we toen met de staf hebben besproken op te sturen, staat ws precies het zelfde in. Ik vind het te gek voor woorden dat jullie "overal 'voor opdraaien .

Harrya

Indrukwekkende situatie, Ann. Het lijkt vrij hopeloos, maar ik denk dat de impact van jullie werk daar toch groot is. De betekenis van een dag plezier van een kind omdat het weer eens een volle maag heeft, is groot. En elk kind dat door Umthombo is geholpen en de volwassenheid bereikt, zal Umthombo nooit vergeten en zich misschien geïnspireerd weten om alsdan ook een bijdrage te leveren aan het leven van de kinderen die ook dan waarschijnlijk nog wel op straat zullen rondzeulen. Ga maar lekker door met je verhalen, Ann. Je doet mij er veel plezier mee, want je schrijft prachtig. Ik zie het gebeuren. Bovendien geef je door het schrijven je ervaringen een plek, het ontlast je.
De foto's vind ik ook prachtig! 'Verlegen in Lesotho': schitterende foto. Ook leuk om jou met dat kind op je arm te zien. Slaat 'Eindelijk' op het krijgen van vertrouwen van dat kind?
Maak het goed.
Liefs, Har
Ann, zou je het adres van Umthombo in Durban nog eens willen vermelden?

C&A

Hoi An

Wat een verhalen zeg, moet af en toe even stoppen met lezen en aan wat anders denken, dus hoe zal het voor jou zijn daar? Uiteraard ontzettend goed wat je/jullie daar doen, bewondering.

Uiteraard kunnen wij er hier geen voorstelling van maken, zittend met een wijntje, klussen op de camping en niks geen ellende van roof, HIV, honger of wat dan ook. Veel wijsheid en doorzettingsvermogen gewenst. Bijpraten over LPMD doen we hier of in NL wel een keer.

Groeten vanuit een nog steeds warm Frankrijk

C&A

Titia

Tjonge, wat een puinhoop. Niet alleen dat de kinderen het moeilijk hebben, ook de weinige hulp die geboden wordt is slecht georganiseerd en gaat blijkbaar (net niet?) aan chaos te onder. Het drijft blijkbaar op een paar vrijwilligers die doen wat ze kunnen doen zonder dat er sprake is van sturing, een plan, iets structureels.
Ik denk dat ik het daar net zo moeilijk mee zou hebben als met het zien van de individuele gevallen. Een structurelere aanpak zou geloof ik het eerste zijn waar ik aan zou willen werken. Maar misschien zie ik dat verkeerd?
Zet 'm op Anneke en denk ook aan jezelf.

Margriet

Tjonge Anneke, wat een verhalen...om moedeloos te worden! Hartstikke goed dat jij je af en toe laat gaan...het lijkt alsof dat nodig is..met vriendelijkheid lukt het waarschijnlijk niet! Dat verhaal van het brood in de keuken, al het normbesef verdwijnt waarschijnlijk als je niets hebt..en is dat ook niet logisch? Maar van hier uit is het zo ondenkbaar! Dan dat 17 jarige meisje, afschuwelijk!! En de houding van de chauffeur...ook afgestompt?? Of is dat de enige manier om het vol te houden...je echte emoties blokkeren? Anneke, ik wens je toe dat je het vol kunt houden, dat je nog energie over houdt om je in te zetten! Veel sterkte, moed en kracht!! X Margriet

Loes

Hoi Anneke,
Je past je al af en toe aan, lees ik uit het 'broodjes-verhaal', het kan denk ik ook bijna niet anders. Binnen de manier waarop ze met elkaar omgaan, moet jij je weg zien te vinden.
Alles wat je doet helpt, een volle maag, meegaan naar het ziekenhuis, aandacht, kijken naar de film die jij hebt uitgezocht. Maar zelf wil je natuurlijk meer doen, effectiever zijn want dat zijn wij hier zo gewend. Maar veel kleine lichtpuntjes geven ook veel licht!
Blijf genieten van je weekenden, dan kun je je weer opladen voor de week die gaat komen.
Groetjes uit een inmiddels herfstig Nederland,
Loes

annette

Lieve Anneke. Wat een in en in triest verhaal; kinderen die vechten om een broodje, niet geholpen worden in een ziekenhuis of pas na heel lang wachten. Ik hoop dat je veel wijsheid krijgt en geduld kunt opbrengen om hiermee om te gaan. We denken veel aan je. Liefs Jan en Annette

Marianne (Delphis)

Tsjee Anneke, wat een verhalen. Wat zal jij na deze trip een andere kijk op een hoop voor ons zo gewone zaken hebben. Dat gevecht om een broodje, wat zullen die mensen een honger hebben dat zij zich zo laten gaan. voor ons geen voorstelling van te maken. Het klinkt allemaal zo ontzettend ongestructureerd en zo weinig betrokken door de stafleden. Ik wens je alle moed toe om het vol te houden en ervoor te blijven gaan. Denk je ook wel op zijn tijd aan jezelf?
Je bent prachtig bezig. Alle respect voor je.
Marianne

Trudy

Lieve Anneke, na het lezen van je laatste belevenissen geen woorden vandaag voor zoveel....ja voor zoveel.. wat eigenlijk?? Ik weet het niet ...niet meer..herhaling, herhaling, niet begrijpen dat.. en van..?? Daarom bied ik je alleen even mijn schouder om op uit te huilen... Dikke hugh, Trudyxx

Romain

Petje af voor alle hulpverleners! Wát een doorzettingsvermogen moeten jullie hebben! Dat doorzettingsvermogen, jullie gevoelens van medeleven en jullie gevoel voor humor, zorgen ervoor dat jullie echt een lichtend voorbeeld zijn voor de mensen om jullie heen. Hopelijk houden jullie dat lang vol en hebben jullie er zelf ook voldoening en plezier van!

Groeten van Ans en Romain

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!